Artículos Educación

URI permanente para esta colección

Examinar

Envíos recientes

Mostrando1 - 5 de 25
  • Ítem
    Mothers, fathers and educators’ beliefs about play in Chilean preschool children
    (2022) Aldoney, Daniela; Coo, Soledad; Mira, Andrea; Valdivia, María Josefina
    Robust data exist on the relation between play and children’s positive development. Yet, the time children devote to play has decreased in the last decades. Guided by the premise that adults’ beliefs about play are related to the way in which adults promote it, we asked 380 mothers, 89 fathers, and 83 early childhood educators in Santiago, Chile, about their beliefs about play and its relation to academic learning. Results showed similarities and differences in the value given to free and structured play and electronic activities by the three groups of participants. Participants differed in the academic value of play by socioeconomic status but agreed on the value of play in children’s academic skills. Fathers valued electronic activities more than mothers and early childhood educators. Data from this study may inform interventions and curriculum to foster play as an essential tool for child development in Chile.
  • Ítem
    El problema de escribir una sentencia judicial
    (2022) Agüero San Juan, Claudio; Coloma Correa, Rodrigo; Sologuren, Enrique; Villavicencio Miranda, Luis
    Escribir una sentencia judicial es un problema de desempeño. El propósito de este texto es justificar una nueva aproximación a ese problema. Proponemos una heurística mínima para hacer visible el proceso necesario y así dotar a estudiantes de pregrado y posgrado de competencias en la redacción de este tipo de textos.
  • Ítem
    ARAPP: Análisis y resumen Automático de Políticas de Privacidad
    (2022) Alfaro, Rodrigo; Bronfman, Alan; Riff, Stephanie; Venegas, René; Valenzuela, Miguel; Sologuren, Enrique
    Un derecho fundamental de los usuarios de aplicaciones informáticas es que puedan conocer las políticas de privacidad (PP) que tales aplicaciones establecen, en particular es relevante que conozcan acerca del tratamiento que aceptan sobre el uso de sus datos. No obstante, estas PP son muy extensas y escritas en un lenguaje administrativo-jurídico y comercial, lo que dificulta su lectura y comprensión. El objetivo de este artículo es resumir automatizadamente las PP de cinco aplicaciones de redes sociales (Facebook, Twitter, TikTok, Snapchat e Instagram) en español, a través de técnicas extractivas y abstractivas. Para ello se utilizan tres aproximaciones de representación desde el Procesamiento de Lenguaje Natural, estas son: Teoría de Grafos, TF-IDF y Gensim. A partir de ellas, se generan automáticamente 15 resúmenes, los que son evaluados por un experto en derecho, para medir la legibilidad y relevancia en base a 20 preguntas confeccionadas por un estudio de la Universidad de Austin, Texas (Zaeem et al., 2018). Por último, a partir de una clasificación de cada política de privacidad, según distintos factores de riesgos, se comprueba que el método Gensim es el m´as adecuado para la representación y resumen. Además se identifica a Snapchat como la aplicación que mejor cumple dichos factores.
  • Ítem
    Interacting with Indeterminate Quantities through Arithmetic Word Problems: Tasks to Promote Algebraic Thinking at Elementary School
    (2022) Ayala Altamirano, Cristina; Pinto Marín, Eder; Molina, Marta; Cañadas, María
    In this study, we analyze how 9–10-year-old pupils work with equations, a central aspect of algebraic thinking in early grades and a cornerstone for more formal learning of algebra. Specifically, we seek: (a) to describe the main characteristics of the tasks that support algebraic thinking through a translation process from arithmetic word problems to algebraic language and vice versa, and (b) to identify how pupils refer to indeterminate quantities in these contexts and what meaning they give to them. The analysis focuses on the semantic congruence of the expressions proposed by them and on the dialogue they held during the translation process. We analyzed the oral discussion in the pools and the written responses to the problem that pupils posed. The results show that arithmetic word problems allow the indeterminate to become an object of thought for pupils, who represent it in multiple ways and refer to it when proposing equations that represent the structure of each problem. Another finding highlights that reflection on the interpretation of the equations supports the identification of two meanings associated with indeterminate quantities, namely, unknown and variable.
  • Ítem
    La escritura de las sentencias judiciales como un problema de lenguaje claro
    (2022) Agüero San Juan, Claudio; Silva Berríos, Valentina; Seúlveda Arellano, Eduardo; Sologuren, Enrique; Rajevic Mosler, Enrique
    El objetivo de este artículo es mostrar tres problemas que afectan la claridad del lenguaje de las sentencias judiciales en dos áreas: una medida de protección y la falta de servicio. El primero es la ausencia de una estructura fija de razonamiento que ordene la fundamentación de la decisión. El segundo es la ausencia de una función asignada a los considerandos que forman la sentencia. El tercero es la ausencia de explicitación de las técnicas de interpretación e integración del derecho que se usan por el juzgador. Para cada uno de estos problemas se propone una solución.