Browsing by Author "Varela, Jorge"
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
Publication Covitality and life satisfaction: a multilevel analysis of bullying experiences and their relation with School attachment(2023) Varela, Jorge; De Tezanos-Pinto, Pablo; Guzmán, Paulina; Cuevas-Pavincich, Francisca; Benavente, Mariavictoria; Furlong, Michael; Alfaro Inzunza, JaimeAdolescent mental health research highlights the importance of individual strengths and well-being, which have been organized by different conceptual models. The covitality model is one example that proposes a meta-construct integrating different domains. Even though some prior research examines the relationship between covitality and bullying, there is a research gap regarding the specific mechanisms involved. In this study, we examined how school bullying may be asso ciated with covitality and life satisfaction and how this relationship may be mediated by school attachment. We used a multilevel analysis with 1,697 students (51% female, age: M=12.25, SD=2.11) from 62 classrooms in Chile. Our results show that at the individual level, victims of bullying report lower levels of well-being and covitality, which is explained by lower levels of school attachment. Bullying was also associated with higher levels of life satisfaction and covitality at the classroom level, and the relationship with covitality may also be partly explained by school attachment. These results underscore the importance of bullying prevention at the individual and the classroom level and the relevance of contextual variables in understanding its effects.Publication Docentes en Chile durante la Pandemia COVID: Un estudio cuantitativo sobre sus emociones, bienestar y desgaste profesional(2023) Guzmán, Paulina; Varela, Jorge; Oriol,Xavier; Canales, Arnaldo; Quintana, ArturoLa pandemia ha impactado la vida de las personas, especialmente, en la escuela. Sin embargo, no existen estudios en Chile que hayan examinado las implicancias en los docentes de este nuevo contexto. El estudio caracteriza el bienestar de docentes chilenos a partir de diferentes variables, claves para la enseñanza y aprendizaje, tales como el desgaste laboral, el bienestar docente, al igual que sus emociones positivas y negativas, como también el apoyo social percibido. Para estos fines se usó una muestra de 635 docentes, 40.66 años en promedio, en su mayoría mujeres (92,3%). Los resultados arrojaron que los profesores de menor edad experimentan mayores emociones negativas y desgaste, las mujeres, mayor desgaste psíquico que los hombres, mientras que los docentes de colegios particulares subvencionados menores índices de bienestar. Se discuten las implicancias de estos resultados en las intervenciones la importancia de generar instancias de apoyo para el ejercicio de su profesión.Item El diseño como articulador para mejorar el bienestar y la convivencia escolar / Design as an articulator to improve school well-being and school coexistence(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2023-12) Hojman, Viviana; Varela, JorgePropiciar ambientes seguros de aprendizaje, donde prime la tolerancia, la inclusión y que contribuyan a una convivencia escolar armoniosa, son algunos de los grandes desafíos de la educación hoy. En tiempos que cambian vertiginosamente, urge superar el modelo del profesor hablando, alumnos escuchando. Se ha comprobado que las aulas, escuelas y liceos participativos ponen en valor a las y los estudiantes, mientras enriquecen el aprendizaje. Sobre acciones concretas para lograr una educación integral y el rol que puede cumplir el diseño al entregar las herramientas necesarias, profundizan en el siguiente artículo los autores Viviana Hojman y Jorge Varela. Fostering safe and inclusive learning environments is a significant challenge in education today, contributing to harmonious school coexistence. In rapidly changing times, it is urgent to overcome the model of the teacher talking to students who are expected to listen. It has been proven that participatory classrooms and high schools that value students' opinions enrich their learning. In the following article, authors Viviana Hojman and Jorge Varela elaborate on concrete actions to achieve comprehensive education and design's role in providing the necessary tools.Item Elaboración de un Programa de fortalecimiento de la convivencia escolar y la inclusión para el nivel de 5to año básico(Universidad del Desarrollo. Facultad de Psicología, 2021-07) Romero Berkhoff, Gabriela; Valdés Hernández, Cristian; Le fort, José; Varela, JorgeEl presente proyecto fue ejecutado en un Colegio de la comuna de Pichilemu, en el contexto del trabajo de grado del Magíster en Psicología Educacional de la Universidad del Desarrollo. El proyecto abordó el desarrollo de la enseñanza de resolución de conflictos de manera no violenta, de forma de anular la idea de que no existirán conflictos, sino más bien, acompañando en el aprendizaje de que los conflictos son inherentes al funcionamiento social (Sandoval, 2014). Para esto se realizó un diagnóstico que consistió en entrevistas dirigidas a actores claves y en el análisis de datos secundarios, obteniendo como problema principal que las relaciones de convivencia e inclusión están deterioradas en el 5to año básico. De esta forma, el objetivo del proyecto fue desarrollar relaciones de convivencia e inclusión armónicas en los niveles de quinto básico, mediante la generación de mecanismos de resolución de conflictos asertivos en los estudiantes. Con este propósito, se generó un programa de fortalecimiento de la convivencia escolar e inclusión, mediante la resolución pacífica de conflictos, la comunicación asertiva entre estudiantes y habilidades parentales, a partir de conocimiento teórico, aplicado y compartido para abordar tales temáticas. Así, el resultado final del proyecto fue un programa consistente en cuatro guías teóricas y dos guías prácticas, además de material anexo. En este sentido, se promueven herramientas para que docentes y estudiantes puedan desarrollar un buen clima de aula aprovechando el conflicto como una oportunidad de mejora, con especial énfasis en la autonomía.Item Gestión y manejo de la cultura escolar "Prácticas pedagógicas"(Universidad del Desarrollo. Facultad de Psicología, 2023) Ojeda Ormazábal, Victoria; Ortega Huenchumán, Fernando; Valderas Gómez, Ximena; Varela, JorgeEl presente trabajo tiene como objetivo visualizar la influencia de la cultura escolar en diversos ámbitos de un centro educativo, centrándose específicamente en el pilar de prácticas, creencias y valores. Para poder llevar a cabo esta intervención fue necesario realizar una revisión teórica exhaustiva de la cultura escolar, ya que, hasta el momento existe una escasez de información frente al impacto que genera la cultura en las conductas, reglamentos y formas de relación. Es necesario destacar que la investigación fue realizada por medio de plataformas, tales como: zoom, google meet y canvas, ya que debido a la contingencia de nivel internacional COVID no pudimos llevar a cabo el plan de intervención de manera presencial, sin embargo, las dinámicas y trabajos en equipo fueron grabadas y se encuentran disponibles. Para recoger información se empleó un método mixto aplicando cuestionarios de manera individual, entrevistas semiestructuradas y un taller participativo al cuerpo docente del establecimiento, con la finalidad de recoger todos los datos necesarios. Al analizar la información obtenida, se identificó la escasa valoración de las docentes del jardín infantil frente al apoyo metodológico de enseñanza, es decir, la falta de herramientas para formular nuevas estrategias de aprendizaje. Por ende, en base a las necesidades del cuerpo docente se realizaron tres capacitaciones con sus respectivos apoyos visuales (ppt), evaluaciones y retroalimentación. Las temáticas abordadas se basaron en las preferencias que manifiestan las docentes y asistentes de la educación, contextualizada al nivel preescolar. Las capacitaciones fueron realizadas de manera sincrónica, es decir, mediante la plataforma zoom y se dividieron en tres grupos, ya que, se coordinaron las actividades para no interrumpir sus quehaceres en el establecimiento educativo. Con los resultados obtenidos podemos clasificar la información en cuatro grandes pilares: Favorecer el proceso de enseñanza-aprendizaje, Planificar en torno a las necesidades de los estudiantes, Salir de la monotonía educativa y motivación, los cuales se van a profundizar más adelante. Finalmente, el establecimiento intervenido para este año 2023 implementó dentro de sus metodologías, a través de sus planificaciones, las temáticas trabajadas en las capacitaciones (rincones de aprendizaje, gamificación y aprendizajes simulados) entregando de esta forma un aprendizaje más lúdico a sus párvulos.Item Informe de Resultados: Estudio Efectos de la Cuarentena Covid-19 en el Bienestar Adolescente(Universidad del Desarrollo. Facultad de Psicología, 2021) Alfaro, Jaime; Benavente, Mariavictoria; Rodríguez-Rivas, Matías; Melipillán, Roberto; Cabrera, Tamara; Varela, Jorge; Reyes, Fernando; Pacheco, DanielaEl presente informe corresponde al reporte de resultados del “Estudio Efecto de la Cuarentena COVID-19 en Bienestar adolescente”, realizado en marco del Proyecto de investigación Fondecyt Regular “Estudio longitudinal de factores individuales y escolares predictores de la trayectoria del Bienestar Subjetivo durante la adolescencia (nº 1180607)”. El estudio que reportamos tiene como principal objetivo contribuir al análisis de los efectos que ha tenido sobre el desarrollo y funcionamiento psicosocial de los adolescentes chilenos el intenso periodo de confinamiento a causa de la pandemia por Coronavirus que hemos debido enfrentar en Chile.Item Intervención educacional: articulación del equipo directivo en el área académica y formativa del nivel 6° básico(Universidad del Desarrollo. Facultad de Psicología, 2021) Ramírez Belmar, Mauricio Arturo; Le Fort Sáez, José; Varela, JorgeEl presente informe entrega información del proceso de intervención educacional realizado en un establecimiento educacional particular pagado de la comuna de Colina, durante el segundo semestre del año 2020. El objetivo general del proyecto fue articular al equipo directivo en el área académica y formativa en el nivel de 6º básico a través de la elaboración de estrategias de trabajo colaborativo en el consejo de ciclo (liderazgo de nivel intermedio), para que con ello impactara en el desarrollo integral de los estudiantes. Más específicamente focalizado en el abordaje del clima escolar y clima de aula. En el transcurso del informe se expone parte de los procesos más relevantes realizados en la intervención, siendo estos el diagnóstico basado en la triangulación de informaciones, los antecedentes teóricos y empíricos principales que formaron parte de las adaptaciones realizadas en el transcurso del trabajo, el diseño de la intervención realizado a través de la metodología de marco lógico e incorporando la variante pandemia como elemento clave para los logros de las acciones propuestas, las adecuaciones realizadas desde la priorización de objetivos hasta las acciones, los resultados obtenidos y entregados al establecimiento educacional y las conclusiones que surgieron luego de la implementación de la intervención, posibilitando evaluar y destacar los aprendizajes logrados. Entre las conclusiones, se logra evidenciar la necesidad del trabajo conjunto y la construcción de una modalidad efectiva de trabajo colaborativo que optimice los tiempos, generando como resultado un documento de propuestas interdisciplinarias para potenciar el aprendizaje de los estudiantes.Publication Measuring school social climate in Latin America: the need for multidimensional and multi-informant tests – A systematic review(2023) Bravo-Sanzana, Mónica V.; Varela, Jorge; Oscar Terán-Mendoza, Oscar; Rodríguez-Rivas, Matías E.Introduction: School social climate is central to understanding learning experiences in education environments. Previous studies describe various conceptual and operational definitions around the construct; however, there are no records of reviews focused on Latin America. Aim: This study sought to analyze the available evidence and the quality of school social climate measures in Latin America through a systematic review of the literature based on the PRISMA methodology and the COSMIN checklist to assess the psychometric properties of the instruments. Methodology: The Web of Science, Scopus, Psycinfo, and SciELO databases were consulted. A total of 582 records was identified, of which 27 fulfilled the inclusion criteria and methodological quality to be included in the systematization. Results: The results show that the country with the greatest scientific production on the topic is Chile, the measures are centered mainly on the students’ perspective and the most used instrument is the CECSCE. In addition, a common aspect to all the records is that they were not sufficient to capture the complexity of school social climate. Conclusion: Multidimensional and multi-informant measures are needed to adequately assess the construct.Publication Preschool and school aggression: adaptation and validation of the preschool social behavior scale in Chile(2023) Varela, Jorge; Mujica, Paula; Melipillan, Edmundo Roberto; Benavente, Mariavictoria; Villacura, PaulaRecognizing aggressive behavior at an early age is vital to identify problematic trajectories that may increase the risk of behavioral and social adaptation problems at school and during adolescence. This requires scales capable of measuring this behavior. In this study, the Scale of Preschool Social Behavior (psbs) - Teacher Form was validated using a Confirmatory Factor Analysis (cfa) in a national context. We used a sample of 538 children and 12 educators from 4 kindergartens and 5 public schools in Santiago, Chile. The results revealed two main factors: aggression and pro-social behavior, similar to the original scale. This study contributes to the early detection of physical and relational aggression in the preschool stage through the development of reliable measurements that guide prevention programs.Publication School violence, school bonding and adherence to school norms and its Association with life satisfaction among chilean and foreign students(2024) Varela, Jorge; González, Constanza; Bravo‑Sanzana, Mónica; Melipillan, Roberto; Melipillan, Edmundo Roberto; Reyes-Reyes, Fernando; Reyes Reyes, Fernando Teddy; Pacheco Olmedo, DanielaIn recent years, there has been an increasing recognition of the importance of understanding the educational experiences of immigrant students, particularly in diverse societies like Chile. Immigrant students often encounter unique challenges related to language, culture, and social integration, which can significantly impact their perceptions of school norms, school bonding, experiences of school violence, and overall well-being. However, there is a limited understanding of the specific differences between Chilean students and immigrant students in these domains. This study aims to bridge this gap by examining the differences between Chilean and immigrant students in their perception of school norms, levels of school bonding, experiences of school violence, and well-being. The study used a sample of 2,040 high school students residing in Chile from 20 schools (Mage = 14.9; 49% girls; 11.3% youths of immigrant origin). Results indicated that non-Chilean students exhibited higher levels of behavioral norms and lower levels of bonding. No statistically significant differences were observed for school violence and well-being. Implications for the development of educational policies that promote strategies for the development of a positive school climate are discussed, conceiving the school from the perspective of diverse and inclusive classrooms, which allow for the enrichment of culture and promote the well-being of the entire educational community.Item The Passion for Teaching: Exploring the Determinants of Teacher Work Engagement(Universidad del Desarrollo. Facultad de Psicología, 2024) Guzmán Martínez, Paulina; Varela, JorgeItem Trayectorias del bienestar en la infancia y adolescencia en Chile: estudio longitudinal de predictores individuales y escolares del Bienestar Subjetivo(Universidad del Desarrollo. Facultad de Psicología. Instituto de Bienestar Socioemocional, 2024) Alfaro, Jaime; Melipillán, Roberto; Varela, Jorge; Reyes Reyes, Fernando; Aspillaga, Carolina; Benavente, Mariavictoria; Carrillo Bestagno, Gisela; Rodríguez-Rivas, MatíasEste informe reporta los resultados de un estudio longitudinal de las dinámicas del Bienestar Subjetivo (BS) en población chilena adolescente, con foco en factores tanto individuales como escolares que influyen en su cambio a lo largo del tiempo (Fondecyt N°1180607). Este estudio se centra en la Satisfacción con la Vida (SV) y los afectos, tanto positivos como negativos (AP y AN) y analiza la relación de estas dimensiones con el entorno educativo y socioeconómico. El informe también incorpora una evaluación de los impactos que la pandemia de COVID-19 ha tenido en el BS de esta población estudiada, considerando cómo estos efectos se entrelazan con los factores individuales y escolares previamente identificados como relevantes en este proceso. La metodología adoptada es mixta: por un lado, se emplea un enfoque cuantitativo para el análisis longitudinal de las interacciones entre el BS y variables de índole psicológica, personal y escolar –incluyendo autoestima, violencia escolar y sentido de pertenencia a la comunidad educativa, entre otras variables. Así también, por otro lado, se implementa un estudio cualitativo para profundizar en las trayectorias del bienestar desde la perspectiva de las vivencias subjetivas de los participantesPublication Wellbeing, social media addiction and coping strategies among Chilean adolescents during the pandemic(2023) Varela, Jorge; Pérez, J. Carola; Rodríguez-Rivas, Matías E.; Chuecas, María Josefina; Romo, JavieraIntroduction: During the COVID-19 pandemic, adolescents had to deal with a range of mental health problems that has increased social media addiction levels with adverse effects on life satisfaction. Previous studies have explored coping mechanisms to deal with this addiction problem, but did not consider the need to simultaneously cope with different dimensions. Therefore, our study aimed to examine the moderating effect of various coping mechanisms on the relationship between social media addiction and adolescent life satisfaction. Methods: Self-report questionnaires were applied to 1290 secondary school students (age mean = 16.03, SD = 1.27, range: 14 to 19; and 57% female). An exploratory and a confirmatory factor analysis were performed to determine the factor structure of the Brief-Cope 28 scale. Then, a descriptive and correlational analysis of the variables and a multiple linear regression analysis was performed. Results: We found that the social media addiction risk was negatively associated with life satisfaction, adaptive strategies were positively correlated to life satisfaction, and maladaptive strategies were negatively correlated to it. Also, a moderation model was evaluated in which four stress management strategies, namely acceptance and perspective-taking, seeking socio-emotional support, active coping, and maladaptive strategies all conditioned the relationship between social media addiction risk and life satisfaction after controlling for demographic variables and the specific strategies of using comedy, religion and substance use. Results indicate additive and multiplicative effects of management strategies for stressful situations in the studied relationship. Seeking socio-emotional support and active coping were positively related to life satisfaction and maladaptive strategies were negatively associated with it. Multiplicative effects indicate that the relationship between the social media addiction risk and life satisfaction depends only on the acceptance and perspective taking that adolescents report. When adolescents reported having low or average levels of acceptance and perspective taking, there was a negative correlation with general life satisfaction, a connection that grew markedly stronger. In contrast, no connection between social media addiction and life satisfaction was detected for adolescents who report higher levels of acceptance and perspective-taking. Discussion: Abuse of social media and the use of maladaptive stress coping strategies were risk factors that decreased life satisfaction among adolescents during the COVID-19 pandemic period.Publication Wellbeing, social media addiction and coping strategies among Chilean adolescents during the pandemic(2023) Varela, Jorge; Pérez, J. Carola; Rodríguez-Rivas, Matías E.; Chuecas, María Josefina; Romo Neira, JavieraIntroduction: During the COVID-19 pandemic, adolescents had to deal with a range of mental health problems that has increased social media addiction levels with adverse effects on life satisfaction. Previous studies have explored coping mechanisms to deal with this addiction problem, but did not consider the need to simultaneously cope with different dimensions. Therefore, our study aimed to examine the moderating effect of various coping mechanisms on the relationship between social media addiction and adolescent life satisfaction. Methods: Self-report questionnaires were applied to 1290 secondary school students (age mean = 16.03, SD = 1.27, range: 14 to 19; and 57% female). An exploratory and a confirmatory factor analysis were performed to determine the factor structure of the Brief-Cope 28 scale. Then, a descriptive and correlational analysis of the variables and a multiple linear regression analysis was performed. Results: We found that the social media addiction risk was negatively associated with life satisfaction, adaptive strategies were positively correlated to life satisfaction, and maladaptive strategies were negatively correlated to it. Also, a moderation model was evaluated in which four stress management strategies, namely acceptance and perspective-taking, seeking socio-emotional support, active coping, and maladaptive strategies all conditioned the relationship between social media addiction risk and life satisfaction after controlling for demographic variables and the specific strategies of using comedy, religion and substance use. Results indicate additive and multiplicative effects of management strategies for stressful situations in the studied relationship. Seeking socio-emotional support and active coping were positively related to life satisfaction and maladaptive strategies were negatively associated with it. Multiplicative effects indicate that the relationship between the social media addiction risk and life satisfaction depends only on the acceptance and perspective taking that adolescents report. When adolescents reported having low or average levels of acceptance and perspective taking, there was a negative correlation with general life satisfaction, a connection that grew markedly stronger. In contrast, no connection between social media addiction and life satisfaction was detected for adolescents who report higher levels of acceptance and perspective-taking. Discussion: Abuse of social media and the use of maladaptive stress coping strategies were risk factors that decreased life satisfaction among adolescents during the COVID-19 pandemic period.