Browsing by Author "Zamorano, Francisco"
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Item 26 experiencias docentes en 1000 palabras(Ediciones Diseño UDD, 01/06/2019) Amenábar, Alejandra; Borrero, Ana María; Ferrari, Matías; Zamorano, Francisco; Contreras C., Paulina; Brancoli, Bernardita; Ballivian, Margarita; Salazar, Mauricio; Opazo, FelipeLas estrategias y orientaciones recomendadas por Diseño UDD son una guía para promover aprendizajes auténticos, considerando la naturaleza de la disciplina, las competencias del Perfil de Egreso, los contenidos curriculares de la malla y las características de alumnos y docentes. Aunque se han definido 14 estrategias de enseñanza, estas no son las únicas que se pueden usar, ni es necesario usarlas todas. Unas se relacionan con las actividades propias del ejercicio profesional del diseño y otras, con las habilidades académicas propias del grado académico de licenciado. Estas son: clase expositiva; esquemas y organizadores gráficos; uso de imágenes y análisis formal; discusión guiada; salidas a terreno; estudio de casos; ejercicio práctico; bitácora; portafolio; presentación oral y/o de proyectos; ensayo; informe escrito; aprendizaje basado en investigación; y aprendizaje basado en problemas /proyectos / desafíos. Se presentan 19 adaptaciones de algunas de las estrategias de enseñanza-aprendizaje sugeridas. Cuatro de las restantes presentan “Plataformas de apoyo a la docencia”, a través del uso de tecnología, con el objetivo de facilitar el trabajo de los profesores. Por otro lado, también se incluyen “Experiencias docentes transversales” alineadas con los cinco sellos estratégicos de nuestra facultad (excelencia en formación en Diseño; investigación para el desarrollo y transferencia del conocimiento; vinculación con organizaciones públicas y privadas; conexión con el mundo; y fomento de la disciplina para el desarrollo del país), contenidos en el Plan de Desarrollo 2013-2018.Publication A real-time fMRI neurofeedback system for the clinical alleviation of depression with a subject-independent classification of brain states: A proof of principle study(2022) Pereira, Jaime A.; Ray, Andreas; Rana, Mohit; Silva, Claudio; Salinas, César; Zamorano, Francisco; Irani, Martín; Opazo, Patricia; Sitaram, Ranganatha; Ruíz, SergioMost clinical neurofeedback studies based on functional magnetic resonance imaging use the patient's own neural activity as feedback. The objective of this study was to create a subject-independent brain state classifier as part of a real-time fMRI neurofeedback (rt-fMRI NF) system that can guide patients with depression in achieving a healthy brain state, and then to examine subsequent clinical changes. In a first step, a brain classifier based on a support vector machine (SVM) was trained from the neural information of happy autobiographical imagery and motor imagery blocks received from a healthy female participant during an MRI session. In the second step, 7 right-handed female patients with mild or moderate depressive symptoms were trained to match their own neural activity with the neural activity corresponding to the “happiness emotional brain state” of the healthy participant. The training (4 training sessions over 2 weeks) was carried out using the rt-fMRI NF system guided by the brain-state classifier we had created. Thus, the informative voxels previously obtained in the first step, using SVM classification and Effect Mapping, were used to classify the Blood-Oxygen-Level Dependent (BOLD) activity of the patients and converted into real-time visual feedback during the neurofeedback training runs. Improvements in the classifier accuracy toward the end of the training were observed in all the patients [Session 4–1 Median = 6.563%; Range = 4.10–27.34; Wilcoxon Test (0), 2-tailed p = 0.031]. Clinical improvement also was observed in a blind standardized clinical evaluation [HDRS CE2-1 Median = 7; Range 2 to 15; Wilcoxon Test (0), 2-tailed p = 0.016], and in self-report assessments [BDI-II CE2-1 Median = 8; Range 1–15; Wilcoxon Test (0), 2-tailed p = 0.031]. In addition, the clinical improvement was still present 10 days after the intervention [BDI-II CE3-2_Median = 0; Range −1 to 2; Wilcoxon Test (0), 2-tailed p = 0.50/ HDRS CE3-2 Median = 0; Range −1 to 2; Wilcoxon Test (0), 2-tailed p = 0.625]. Although the number of participants needs to be increased and a control group included to confirm these findings, the results suggest a novel option for neural modulation and clinical alleviation in depression using noninvasive stimulation technologies.Item A subject-independent pattern-based Brain-Computer Interface(2015) Ray, Andreas M.; Sitaram, Ranganatha; Rana, Mohit; Pasqualotto, Emanuele; Buyukturkoglu, Korhan; Guan, Cuntai; Ang, Kai-Keng; Tejos, Cristián; Zamorano, Francisco; Aboitiz, Francisco; Birbaumer, Niels; Ruiz, SergioWhile earlier Brain-Computer Interface (BCI) studies have mostly focused on modulating specific brain regions or signals, new developments in pattern classification of brain states are enabling real-time decoding and modulation of an entire functional network. The present study proposes a new method for real-time pattern classification and neurofeedback of brain states from electroencephalographic (EEG) signals. It involves the creation of a fused classification model based on the method of Common Spatial Patterns (CSPs) from data of several healthy individuals. The subject-independent model is then used to classify EEG data in real-time and provide feedback to new individuals. In a series of offline experiments involving training and testing of the classifier with individual data from 27 healthy subjects, a mean classification accuracy of 75.30% was achieved, demonstrating that the classification system at hand can reliably decode two types of imagery used in our experiments, i.e., happy emotional imagery and motor imagery. In a subsequent experiment it is shown that the classifier can be used to provide neurofeedback to new subjects, and that these subjects learn to "match" their brain pattern to that of the fused classification model in a few days of neurofeedback training. This finding can have important implications for future studies on neurofeedback and its clinical applications on neuropsychiatric disorders.Item Aventuras de marta: interfaz tangible (TUI) para apoyar la autorregulación emocional en niños hospitalizados entre 7 y 9 años.(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2022) Herrera Quevedo, Angie; Fuentes , Francisco; Zamorano, FranciscoLa autorregulación emocional corresponde a una habilidad imprescindible para poder desarrollarnos integralmente dentro de una comunidad y para sobrellevar las situaciones de estrés o conflictos que se presentan en la vida diaria. Un grupo afectado de manera importante por un aumento de los niveles de estrés y falta de desarrollo de autorregulación son los niños que se encuentran hospitalizados de manera prolongada en unidades de pediatría. El objetivo de este proyecto es disminuir el estrés producido por hospitalizaciones prolongadas en niños entre 7 y 9 años, a través del diseño de interfaces tangibles que utilizan técnicas descritas para apoyar el proceso de autorregulación en los niños. La propuesta conceptual es un prototipo tecnológico que mediante interacción con el usuario y el feedback recibido por parte de él, ofreciendo respuestas y contención que lleven a la calma durante los momentos de estrés. Su sistema intuitivo y de fácil uso permite que sea apto para niños.Item Biopolímero y su aplicación en impresión 3D doméstica(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2023) Gomez Olivares, Natalia Javiera; Fuentes, Francisco; Zamorano, FranciscoLa rápida evolución de la tecnología de impresión 3D ha llevado a explorarsu implementación en nuevos horizontes. En este contexto, el desarrollo de biopolímeros a partir de componentesnaturales se presenta como una vía hacia una solución más sostenible ybiocompatible en la impresión 3D de uso doméstico. Los biopolímeros,derivados de fuentes animales y vegetales, ofrecen diversas ventajas entérminos de sostenibilidad y biocompatibilidad. Esta investigación se enfocaen el diseño y formulación de un biopolímero específicamente adaptadopara la impresión 3D de uso en casa, teniendo en cuenta propiedadesmecánicas, físicas y su compatibilidad con las impresoras existentes. El objetivo principal es contribuir al avance de la fabricación digital,promoviendo una alternativa más sostenible y biocompatible en laproducción de objetos personalizados y complejos. Al centrarse en lainvestigación y desarrollo de biopolímeros para la impresión 3D, se buscaallanar el camino hacia una nueva era en la fabricación, impulsada por labúsqueda de soluciones más respetuosas con el medio ambiente yadaptadas a las necesidades específicas de cada aplicación así tambiénpotenciar al máximo el uso de las impresoras 3D domésticasItem Brain structural parameters correlate with University Selection Test outcomes in Chilean high school graduates(2022) Ivanovic, Daniza; Zamorano, Francisco; Soto-Icaza, Patricia; Rojas, Tatiana; Larraín, Cristián; Silva F., Claudio; Almagià, Atilio; Bustamante, Claudia; Arancibia, Violeta; Villagrán, Francisca; Valenzuela, Rodrigo; Barrera, Cynthia; Billeke, PabloHow well students learn and perform in academic contexts is a focus of interest for the students, their families, and the entire educational system. Although evidence has shown that several neurobiological factors are involved in scholastic achievement (SA), specific brain measures associated with academic outcomes and whether such associations are independent of other factors remain unclear. This study attempts to identify the relationship between brain structural parameters, and the Chilean national University Selection Test (PSU) results in high school graduates within a multidimensional approach that considers socio-economic, intellectual, nutritional, and demographic variables. To this end, the brain morphology of a sample of 102 students who took the PSU test was estimated using Magnetic Resonance Imaging. Anthropometric parameters, intellectual ability (IA), and socioeconomic status (SES) were also measured. The results revealed that, independently of sex, IA, gray matter volume, right inferior frontal gyrus thickness, and SES were significantly associated with SA. These findings highlight the role of nutrition, health, and socioeconomic variables in academic successItem Cyherbmed(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2020-12) Calaf, José Manuel; Fuentes, Francisco; Zamorano, Francisco; Silva González, NatalyDebido a la evolución en el desarrollo de nuevas tecnologías creadas en los últimos 100 años, se puede observar que el ser humano necesita cada vez menos de una comunidad para subsistir y se puede proyectar como individuo con la ayuda de Internet y de IoT, Smart Devices, Inteligencia Artificial, entre otros enfocados en solucionar de forma asequible, problemas cotidianos en una baja escala o bajo el concepto DIY que se potencia con el sistema de OpenSource. Una de las necesidades del ser humano que se pueden observar hoy, es la de lograr autonomía para satisfacer sus estados de salud, malestares, afecciones o enfermedades crónicas; las cuales se ven fuertemente pauteadas por el modelo industrializado de la farmacéutica y la medicina tradicional. Por ende, en búsqueda de una alternativa doméstica de medicamentos naturales se plantea la siguiente duda: ¿Es factible desarrollar un equipo extractor de aceites esenciales (AE) para un usuario inexperto en temáticas químicas de laboratorio, para que pueda obtener fitomedicamentos en acotados tiempos, de forma eficaz y eficiente, manteniendo un rango de confort y seguridad aceptable para su utilización en residencias? Esto sería factible gracias a las innovaciones desarrolladas en el campo en los últimos 30 años, que proponen un modelo tecnológico sustentable que apresura los tiempos de extracción de AE y mejora los rendimientos con la teoría de la cavitación producida por frecuencias de ultrasonido irradiadas en un medio, los cuales producen una catálisis en el procesoItem Desestrés: sistema de levantamiento, gestión y visualización de datos de los niveles de estrés asociado a actividades realizadas durante la jornada laboral para prevenir problemas de salud del empleado y mejorar la productividad de la empresa.(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2020-12) Ringeling, Catalina; Fuentes, Francisco; Zamorano, Francisco; Silva González, NatalyEn esta memoria, se presentará la investigación y realización de un sistema de visualización de datos, llamado “Desestrés”, el cuál se enfoca en levantar y visualizar datos biométricos de empleados donde se observarían sus niveles de estrés en relación a las actividades y tareas que realizan durante la jornada laboral para que así, Recursos Humanos (RRHH), logre gestionar los problemas que este estrés genera dentro de la organización en la que trabaja. Esto se llevará a cabo mediante el levantamiento de datos biométricos que constará en medir la VFC de la persona bajo situaciones estresantes para crear una base de datos en la que se almacenarán en conjunto con las actividades laborales a realizar, y convirtiendo, a su vez, estos datos en niveles de estrés bajo un algoritmo diferenciado según el género de la persona y las actividades o tareas que son programadas y no programadas dentro del horario laboral y las que son elaboradas fuera de este. Esto permitiría que la persona de RRHH pueda visualizar de manera evidente problemas en la realización de estas actividades y así poder administrarlas de manera correcta, observando cuándo se genera exceso de estrés a tiempo previniendo posibles problemas de salud física o psicológicas en sus empleados, como el Síndrome de Burnout, y a la vez, inconvenientes y baja productividad dentro de la empresa. Gestionando de buena manera estas situaciones, se logrará formar un buen ambiente laboral, los empleados se sentirán amenos con el trabajo que están realizando y efectuarían su trabajo de manera más productivaItem Design of an eOSCE for the Chilean Healthcare Context(2022) Zamorano, Francisco; Reyes, Mauricio; Espinoza, Germán; Reyes, Edison-PabloObjective Structured Clinical Examination (OSCE) is the standard to assess and train clinical skills in healthcare students. However, conducting an OSCE demands expensive resources such as time, qualified personnel, and adequate facilities. The aim to provide more cost-effective examinations has promoted the emergence of electronic versions of OSCEs (eOSCEs). However, existing eOSCEs available in the market do not adequately adapt to diverse local contexts. For a Spanish-speaking country such as Chile, implementing foreign eOSCEs requires to adjust the examination to unfamiliar terminology, archetypes, and procedures, thus hindering the quality of the assessment. This article reports on the design of Ch-eOSCE, an eOSCE tailored for the Chilean local context and culture. Ch-eOSCE is comprised of a mobile application and a back-end system. A prototype of the application was developed and tested with three healthcare experts to gather their perception of usability and coherence, yielding an overall evaluation of 4.5 in a scale range of 5. The preliminary results reveal that Ch-eOSCE has the potential to become a viable solution for a context-specific eOSCE for the Chilean healthcare context.Item Dewater: Sistema biomimético para captación y recolección pasiva de rocío(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2022) Guerraty Riquelme, Josefina; Fuentes , Francisco; Zamorano, FranciscoDEWater es un proyecto que nace como respuesta a la necesidad de incorporar nuevas tecnologías en los sistemas de recolección de agua no convencionales, dado que el contexto mundial de escasez hídrica solo proyecta escenarios más complejos para el futuro. Se decide hacer una exploración tecnológica que permita llegar a una solución de diseño basada en la naturaleza mediante el estudio de sistemas biológicos que permita crear un sistema biomimético para la captación y recolección pasiva de rocío. Esta investigación se llevó a cabo mediante dos etapas. En primer lugar se encuentra la etapa de exploración material como herramienta que permitirá determinar qué material, en conjunto con el caolín, presenta las condiciones óptimas para condensar rocío. En segundo lugar, se encuentra la etapa de desarrollo proyectual de una microestructura en base a patrones biomiméticos hidrofóbicos que permitan replicar la estrategia natural del escarabajo de Namibia con la finalidad de captar y recolectar rocío.Item Diseño de experiencia involucrando realidad aumentada para complementar la reparación de aparatos electrónicos y eléctricos(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2022) Bozzo Del Barrio, Gianfranco; Fuentes , Francisco; Zamorano, FranciscoLa tecnología hoy en día es indispensable para nuestro modo de vida, cada vez más aparatos de última generación y tecnología son lanzados al mercado, cada vez más baratos y accesibles que inevitablemente somos atraídos a estos aparatos para actualizar nuestros viejos equipos, este modelo dentro del mercado tecnológico es insostenible debido a la insostenibilidad que genera al largo tiempo. Hoy los aparatos electrónicos y eléctricos giran en torno a un modelo lineal en donde estos son desechados en el momento en que ya no son necesarios, especialmente para los aparatos que son desechados por fallas o averías, hoy estos residuos son un problema para el medio ambiente debido a la rapidez en la que se está acumulando, atrayendo problemas de contaminación, disponibilidad de recursos naturales, inclusive se proyecta que este tipo de basura solo tendera a aumentar con el tiempo a medida que continuemos desechando lo viejo por lo nuevo. Frente a esto el reciclaje se ha quedado corto para solucionar esta situación, por lo que se ha planteado la reparación de estos aparatos con el fin de frenar estos desechos, junto a esto ha resurgido una cultura de reparación en la que distintas personas conocidos como Fixers colaboran para extender la vida de sus aparatos y cambiar la actual relación entre consumidor y producto a través del Open Source y la enseñanza. Sin embargo este movimiento actualmente es de nicho y muchas personas todavía no reparan debido a distintas razones. Con la intención de explorar la tecnología de realidad aumentada debido a la accesibilidad de esta tecnología en nuestros dispositivos más ubicuos como un celular, su capacidad de mostrar información que complementa los objetos físicos y guiar un consumidor a interactuar con mayor libertad y confianza con los objetos a su alrededor. Esta investigación está orientada en proponer una experiencia que pueda complementar la reparación a través de la tecnología de la realidad aumentada, para así disminuir los desechos electrónicos.Item Dispositivo de entrenamiento médico para reparaciones ureterales: interfaces de simulación y entrenamiento médico(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2020-12) Descouvieres, Paulina; Fuentes, Francisco; Zamorano, Francisco; Silva González, NatalyLa presente investigación pretende explorar sobre las posibilidades de incorporar tecnologías en la simulación médica, tratando de dar respuesta a la pregunta de investigación ¿Cómo disminuir el riesgo implícito de las lesiones ureterales durante las cirugías laparoscópicas ginecológicas? Esta pregunta es de gran importancia debido a las consecuencias de las lesiones ureterales y la falta de herramientas para el entrenamiento médico para poder detectar, corregir y prevenir estas lesiones. Para responder a esta pregunta, el estudio propone la creación de un dispositivo de entrenamiento médico para reparaciones ureterales que responda principalmente a los parámetros de accesibilidad y autonomía.Item Docosahexaenoic acid levels in erythrocytes and their association with the University Selection Test Outcomes in Chile(2018) Valenzuela, Rodrigo; Barrera, Cynthia; Orellana, Yasna; Almagià, Atilio; Arancibia, Violeta; Larraín, Cristian; Silva, Claudio; Billeke, Pablo; Zamorano, Francisco; Martínez, Víctor; Valenzuela, Alfonso; Ivanovic, DanizaThe aim of this study was to quantitate the relative impact of DHA and AA levels in erythrocytes, anthropometric parameters and socio-economic status of school-age children, of both genders, graduated from high school in Chile, on the scholastic achievement in the University Selection Test (Prueba de Selección Universitaria, PSU) both language scholastic achievement (LSA) and mathematics scholastic achievement (MSA). A representative sample of 671 school-age young graduated from high school in 2013, 550 and 548 of them took the PSU for LSA and MSA, respectively. Only school-age young with high (n=91) and low (n=69) SA in both tests were considered. A total of 122 school-age children agreed to participate in the study and were divided as follows: Group 1: high PSU outcome (n=70; males n=48) and Group 2: low PSU outcome (n=52; males n=23). Data were analyzed by means of SAS software. Independently of gender, DHA, socio-economic status and head circumference-for-age Z-score were the most relevant parameters explaining both LSA (R2=0.650; p<0.0001) and MSA outcomes (R2=0.700; p<0.0001). These results can be useful for nutrition, health and education planning, in order to protect children starting from an early age and thus increase their school outcomes.Item Entornos reactivos(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2022) Ramirez Sancristoful, Fernanda; Fuentes, Francisco; Zamorano, FranciscoLos datos generados cada día han aumentado considerablemente, llegando al punto de desconexión entre las personas y sus datos. De esta forma surge la idea de datos más humanos, lo cual lleva a dos capas de datos: una visible y otra invisible, en esta última encontrándose el dato social, el cual se puede interpretar como información más íntima y subjetiva de las personas. A partir de esto aparece la necesidad de visibilizar, lo cual lleva a la pregunta de investigación: cómo se pueden aprovechar las nuevas tecnologías para recolectar el dato social, una pregunta importante, ya que de esta manera se puede encontrar información nueva que se puede utilizar para mejorar la vida de las personas, además de generar una instancia en donde el dato se devuelve a las personas. La respuesta que se encontró a este problema fue a través de la modificación del entorno, en donde se transforman los espacios para que volverlos un reflejo de los datos recolectados al cambiar ciertos aspectos del ambiente, siendo relevante porque a través del espacio se puede generar un ambiente de reflexión en donde se tome conciencia del dato social y así se puede generar un diálogo en torno a este.Item From imitation to meaning: circuit plasticity and the acquisition of a conventionalized semantics(2014) García, Ricardo R.; Zamorano, Francisco; Aboitiz, FranciscoThe capacity for language is arguably the most remarkable innovation of the human brain. A relatively recent interpretation prescribes that part of the language-related circuits were co-opted from circuitry involved in hand control—the mirror neuron system (MNS), involved both in the perception and in the execution of voluntary grasping actions. A less radical view is that in early humans, communication was opportunistic and multimodal, using signs, vocalizations or whatever means available to transmit social information. However, one point that is not yet clear under either perspective is how learned communication acquired a semantic property thereby allowing us to name objects and eventually describe our surrounding environment. Here we suggest a scenario involving both manual gestures and learned vocalizations that led to the development of a primitive form of conventionalized reference. This proposal is based on comparative evidence gathered from other species and on neurolinguistic evidence in humans, which points to a crucial role for vocal learning in the early development of language. Firstly, the capacity to direct the attention of others to a common object may have been crucial for developing a consensual referential system. Pointing, which is a ritualized grasping gesture, may have been crucial to this end. Vocalizations also served to generate joint attention among conversants, especially when combined with gaze direction. Another contributing element was the development of pantomimic actions resembling events or animals. In conjunction with this mimicry, the development of plastic neural circuits that support complex, learned vocalizations was probably a significant factor in the evolution of conventionalized semantics in our species. Thus, vocal imitations of sounds, as in onomatopoeias (words whose sound resembles their meaning), are possibly supported by mirror system circuits, and may have been relevant in the acquisition of early meanings.Item Frontoparietal connectivity correlates with working memory performance in multiple sclerosis(2020) Figueroa-Vargas, Alejandra; Cárcamo, Claudia; Henríquez-Ch, Rodrigo; Zamorano, Francisco; Ciampi, Ethel; Uribe-San-Martin, Reinaldo; Vásquez, Macarena; Aboitiz, Francisco; Billeke, PabloWorking Memory (WM) impairment is the most common cognitive deficit of patients with Multiple Sclerosis (MS). However, evidence of its neurobiological mechanisms is scarce. Here we recorded electroencephalographic activity of twenty patients with relapsing-remitting MS and minimal cognitive deficit, and 20 healthy control (HC) subjects while they solved a WM task. In spite of similar performance, the HC group demonstrated both a correlation between temporoparietal theta activity and memory load, and a correlation between medial frontal theta activity and successful memory performances. MS patients did not show theses correlations leading significant differences between groups. Moreover, cortical connectivity analyses using granger causality and phase-amplitude coupling between theta and gamma revealed that HC group, but not MS group, presented a load-modulated progression of the frontal-to-parietal connectivity. This connectivity correlated with working memory capacity in MS groups. This early alterations in the oscillatory dynamics underlaying working memory could be useful for plan therapeutic interventions.Item Functional Cortical Network in Alpha Band Correlates with Social Bargaining(2014) Billeke, Pablo; Zamorano, Francisco; Chavez, Mario; Cosmelli, Diego; Aboitiz, FranciscoSolving demanding tasks requires fast and flexible coordination among different brain areas. Everyday examples of this are the social dilemmas in which goals tend to clash, requiring one to weigh alternative courses of action in limited time. In spite of this fact, there are few studies that directly address the dynamics of flexible brain network integration during social interaction. To study the preceding, we carried out EEG recordings while subjects played a repeated version of the Ultimatum Game in both human (social) and computer (non-social) conditions. We found phase synchrony (inter-site-phaseclustering) modulation in alpha band that was specific to the human condition and independent of power modulation. The strength and patterns of the inter-site-phaseclustering of the cortical networks were also modulated, and these modulations were mainly in frontal and parietal regions. Moreover, changes in the individuals’ alpha network structure correlated with the risk of the offers made only in social conditions. This correlation was independent of changes in power and inter-site-phase-clustering strength. Our results indicate that, when subjects believe they are participating in a social interaction, a specific modulation of functional cortical networks in alpha band takes place, suggesting that phase synchrony of alpha oscillations could serve as a mechanism by which different brain areas flexibly interact in order to adapt ongoing behavior in socially demanding contextsPublication Functional Dizziness as a Spatial Cognitive Dysfunction(2024) Breinbauer, Hayo; Stecher, Ximena; Zamorano, Francisco; Billeke, Pablo; Arévalo, Camilo; Villarroel, Karen; Lavin, Claudio; Faúndez, Felipe; Garrido, Rosario; Alarcón, Kevin; Delano, Paul(1) Background: Persistent postural-perceptual dizziness (PPPD) is a common chronic dizziness disorder with an unclear pathophysiology. It is hypothesized that PPPD may involve disrupted spatial cognition processes as a core feature. (2) Methods: A cohort of 19 PPPD patients underwent psycho-cognitive testing, including assessments for anxiety, depression, memory, attention, planning, and executive functions, with an emphasis on spatial navigation via a virtual Morris water maze. These patients were compared with 12 healthy controls and 20 individuals with other vestibular disorders but without PPPD. Vestibular function was evaluated using video head impulse testing and vestibular evoked myogenic potentials, while brain magnetic resonance imaging was used to exclude confounding pathology. (3) Results: PPPD patients demonstrated unique impairments in allocentric spatial navigation (as evidenced by the virtual Morris water maze) and in other high-demand visuospatial cognitive tasks that involve executive functions and planning, such as the Towers of London and Trail Making B tests. A factor analysis highlighted spatial navigation and advanced visuospatial functions as being central to PPPD, with a strong correlation to symptom severity. (4) Conclusions: PPPD may broadly impair higher cognitive functions, especially in spatial cognition. We discuss a disruption in the creation of enriched cognitive spatial maps as a possible pathophysiology for PPPDItem Impact of anthropometric nutritional parameters on the university selection test in Chile: A multifactorial approach(Elsevier Inc., 2019-01) Ivanovic, Daniza; Valenzuela, Rodrigo; Almagia, Atilio; Barrera, Cynthia; Arancibia, Violeta; Larraín, Cristian; Silva, Claudio; Billeke, Pablo; Zamorano, Francisco; Villagrán, Francisca; Orellana, Yasna; Martínez, VíctorObjectives Scholastic achievement (SA) is a multifactorial problem that depends on factors related to the child, the child's family, and the educational system. The aim of this study was to quantify the relative impact of significant variables at the beginning of high school during 2010 (first grade of high school [1 HSG]) on 2013 university selection test (Prueba de Seleccion Universitaria [PSU]) outcomes, both in language scholastic achievement (LSA) and mathematics scholastic achievement (MSA), when students graduated from high school (4 HSG). This was done at the time of university admission with a multicausal approach. The purpose was to confirm the hypothesis that the level of educational establishment SA, intellectual ability, sex, parental schooling levels, and head circumference for age Z-score at the onset of high school are the most relevant parameters associated with 2013 PSU outcomes, both in LSA and MSA. Methods A representative, proportional, and stratified sample of 671 children of both sexes who enrolled in 1 HSG in 2010 (mean age: 14.8 ± 0.6 y) participated in the study. Nutritional, intellectual, brain developmental, cardiovascular risk, socio-to-economic, demographic, and educational variables were quantitated. SA was assessed at 4 HSG with the 2013 PSU tests. Data were analyzed with SAS software. Results Educational establishment SA, intellectual ability, maternal schooling, and age Z-score were the most relevant parameters to explain LSA (R2 = 0.493; P < 0.0001) and MSA variance in addition to sex (male), but only in MSA (R2 = 0.600; P < 0.0001). Conclusions These findings confirm the hypothesis and can be useful to support nutritional, health, and educational planning.Item Interfaz de control para la maximización de la eficiencia en enjambres robóticos en la ejecución de diversas aplicaciones en una variedad de escenarios, facilitando la interacción para usuarios con diversos niveles de experiencia en robótica(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2023) Largo Castro, Antonia Jesus; Fuentes, Francisco; Zamorano, FranciscoEste proyecto de título tiene como objetivo principal diseñar una interfaz de control innovadora que permita la ejecución eficiente de enjambres robóticos en una amplia variedad de escenarios y aplicaciones. Para lograr este objetivo, se empleará la metodología del Doble Diamante, estructurada en cuatro etapas adaptadas cuidadosamente para abordar los desafíos específicos. Desde la definición del desafío hasta la entrega final de una interfaz sustentada y validada para enjambre robóticos, cada fase se enfoca en aspectos clave para el éxito del proyecto.