Person:
Bruna, Daniela

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

Bruna

First Name

Daniela

Name

¿Qué estás buscando?



Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Publication
    The impact of a university teacher training program promoting self-regulated learning on teacher knowledge, self-efficacy, and practices
    (2023) Bruna, Daniela; Pérez, María Victoria; Bustos, Claudio; Villarroel Verónica
    The aim of this study was to assess the impact of a teaching training program on teachers’ knowledge, self-efficacy, and teaching practices. A 21-h program was developed to enhance self-regulated learning in higher education students, focusing on planning, teaching, and assessment practices. The research design employed a quasi-experimental approach, utilizing pre- and post-tests with an experimental group and a control group. The experimental group consisted of 32 teachers, while the control group comprised 28 teachers. The results obtained from a Linear Multi-level Model analysis revealed the following findings: (1) the training program did not have a significant impact on the participants’ knowledge; (2) there was a significant positive effect on overall teacher self-efficacy, with the Health Sciences and Psychology faculties demonstrating higher levels of selfefficacy compared to other faculties; and (3) the training program significantly improved teaching practices for the promotion of self-regulated learning, with no significant differences observed between faculties.
  • Publication
    Adaptación y Validación de un Índice para la Promoción del Aprendizaje Autorregulado en Educación Superior
    (2024) Bruna, Daniela; Pérez, María Victoria; Bustos, Claudio; Sánchez-Oñate, Alejandro Antonio
    El presente artículo reporta un estudio psicométrico que buscó construir, adaptar y validar instrumentos para la medición de los conocimientos de autorregulación del aprendizaje, autoeficacia docente y prácticas de fomento de autorregulación del aprendizaje por parte de docentes universitarios. Esto se llevó a cabo mediante un diseño instrumental. Participaron 208 docentes de universidades privadas de la región del Biobío, Chile. Se aplicó un conjunto de tres instrumentos: el Cuestionario de Conocimiento sobre la Autorregulación del Aprendizaje, la Escala de Autoeficacia Docente y el Cuestionario de Prácticas para el Fomento de la Autorregulación del Aprendizaje. Los resultados muestran que el modelo de medición presenta un buen ajuste respecto del modelo teórico, con propiedades psicométricas de confiabilidad y validez de constructo adecuadas. Así, se constituye como el primer estudio en proporcionar evidencia conjunta de estas tres escalas para su uso en el contexto de instituciones de educación superior en Chile.