Person: Fuentes Olavarría, Daniela
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Fuentes Olavarría
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Daniela
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Publication Recurso audiovisual para el desarrollo de competencias interculturales en salud en estudiantes de enfermería(2023) Pérez, Claudia; Obach, Alexandra; Fuentes Olavarría, DanielaIntroduction: The importance of sociocultural aspects of individuals in healthcare has been recognized with respect to providing person-centered care. In this sense, health professionals require the development of intercultural competences. Objective: To design a didactic strategy through an audiovisual resource to contribute to the development of intercultural competences in healthcare in Nursing students in the subject Socioanthropological Foundations. Methods: A nonexperimental, descriptive and comparative design was used. An educational intervention was elaborated upon the basis of videos, accompanied by reflective work and feedback from professors, with pre- and postintervention measurement using the Cultural Capacity Scale. Results: Seventy-seven valid responses were obtained; 91.2 % belonged to the female gender. 56.1 % had no previous training in cultural diversity. When performing the pre- and postintervention intercultural competence assessment, the students had a higher postintervention score (p < 0.05), which meant an increase in their intercultural competence. Conclusions: It is possible to contribute to the formation of intercultural competence in Nursing students through videos.Publication Satisfacción usuaria en psiquiatría : niveles y factores asociados(2023) Bolados-Avila, Mónica; Fuentes Olavarría, Daniela; Rodríguez-Rivas, Matías E.Objetivo principal: Determinar los niveles de satisfacción usuaria y sus factores asociados, en una unidad hospitalaria psiquiátrica en Chile.Metodología: Participa-ron 479personas,con un promedio de 37,5 años (44,9% mujeres).Se utilizó estadística descriptiva y un modelo de regresión lineal múltiple.Resultados principales : El promedio de satisfacción usuaria fue de6,53(rango 1 a7). Se determinó que los factores asociados fueron la información entregada al paciente(p= 0,003), el acceso telefónico con familiares(p= 0,016), el uso del tiempo libreen la unidad(p< 0,001), la atención del personal de enfermería (p= 0,001), técnicos paramédicos (p=0,003) y del personal médico (p= 0,01). Dentro de la infraestructura, solo la valoración de espacios comunes de la unidad fue significativa (p= 0,049). Conclusión principal: El nivel de satisfacción fue alto y sus factores se relacionan principalmente con la gestión del cuidado de enfermería.