Browsing by Author "Armijo, Soledad"
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Publication Comparison of achievement in anamnesis skills in on-site and online formative Objective Structured Clinical Exam(2023) Jadue, Mariana; Munitiz, Pilar; Torres, Luz; Blacutt, Marcelo; Armijo, Soledad; Reyes, EdisonIntroduction: anamnesis is an initial step of the clinical reasoning process, which is taught throughout interviews to real or simulated patients. Its evaluation through OSCEs is widely disseminated, and in the context of a pandemic, the OSCE was adapted to be administered online. Objective: to compare the levels of achievement in anamnesis skills of two cohorts of medical students in formative OSCEs of semiology in on-site and online modality. Methods: using a blueprint established in 2017 and implemented for three years, competencies were identified that could be trained and evaluated online in third-year medical students. Telesimulations were performed with role play for anamnesis ability. Guided by a tutor, each student participated in 10 telesimulated anamnesis with peer roleplay and one anamnesis with a simulated pacientent. All of it in groups of 6 students. A formative TeleOSCE was implemented, evaluating the same skills of the year 2019 in a face-to-face training instance. In 2019 and 2020, 92 and 91 students participated respectively. The students' performance was compared in three identical scenarios. Results: at the cough, acute diarrhea, and knee pain screening scenarios, students in the 2020 cohort performed better than those in the 2019 cohort (p<0,001). Conclusions: for the development of anamnesis skill in third-year medical students, telesimulationbased teaching allows students to demonstrate adequate performance on a practical assessment administered online via TeleOSCE. Introducción: la anamnesis es parte inicial del proceso de razonamiento clínico y se enseña mediante entrevistas a pacientes reales o simulados. Su evaluación mediante OSCEs está ampliamente difundida y en contexto de pandemia, la enseñanza práctica y el OSCE se adaptaron para ser administrados en línea. Objetivo: comparar los niveles de logro en habilidades de anamnesis de dos cohortes de estudiantes de Medicina en OSCEs formativos de semiología en modalidad presencial y en línea. Métodos: utilizando un blueprint establecido el año 2017 e implementado por tres años, se identificaron las competencias susceptibles de ser entrenadas y evaluadas en línea en alumnos de tercer año de medicina. En el proceso de aprendizaje, se realizaron telesimulaciones para la habilidad de anamnesis. Guiados por un tutor, cada estudiante, en grupos de seis alumnos, participó en 10 anamnesis telesimuladas con role play entre pares o anamnesis con paciente entrenado. Se implementó un TeleOSCE formativo, evaluando las mismas competencias que el año 2019 en una instancia formativa presencial. El año 2019 y 2020 participaron 92 y 91 estudiantes respectivamente. Se comparó el desempeño de los estudiantes en tres estaciones idénticas. Resultados: en las estaciones de anamnesis de tos, diarrea aguda y gonalgia, los estudiantes de la cohorte 2020 se desempeñaron mejor que los de la cohorte 2019 (p<0,001). Conclusiones: para el desarrollo de la habilidad de anamnesis en estudiantes de Medicina de tercer año, la enseñanza basada en telesimulación permite que demuestren un desempeño adecuado en una evaluación práctica administrada en línea mediante TeleOSCE.Publication Developing clinical decision making in stroke through virtual online simulation: automated asynchronous or instructor-led synchronous feedback? A randomized controlled trial(2023) Fuentes, Valentina; Palominos, Javier; Pettersen, María; Caro, Patricio; Navia, Víctor; Hoppe, Arnold; Armijo, Soledad; Machuca, FelipeAim: to determine whether asynchronous virtual simulation with automatic feedback enhances learning about clinical decision-making in stroke compared with synchronous simulation with instructor-guided feedback in 4th-year medical students. We hypothesize that instructor-guided feedback drives better learning than automatic feedback. Methodology: a quantitative randomized controlled parallel study was designed using the CONSORT extension to simulation studies. Twenty 4th year undergraduate medical students were divided into two groups. One group performed virtual simulations with instructor-guided feedback, and the other worked autonomously with automatic feedback. We administered a knowledge score test survey before and after applying the intervention bundle and a usefulness perception survey. Two-way repeated measures analysis of variance (ANOVA) was used to compare changes in performance. Results: the results of the two-way ANOVA on the performance level showed no significant changes between groups and between the first and third scenarios (p=0,428). Analysis of the simple main effect showed no significant difference between groups in the post-test (p =0,086) and no significant difference after the third scenario in the Synchronous (p = 0,001) and Asynchronous (p = 0,009) groups. The most remarkable improvement was the International Normalized Ratio that contraindicates thrombolysis (70 % improvement), followed by the first-line drug for hypertension and the platelet value that contraindicates thrombolysis (25 % improvement for both). Conclusion: we did not identify differences in student stroke knowledge gained via virtual simulation with automated v/s instructor-guided feedback. The students learned specific elements linked to the safety of administering thrombolytics in patients with stroke. Objetivo: determinar si la simulación virtual asíncrona con retroalimentación automática mejora el aprendizaje sobre la toma de decisiones clínicas en el ictus en comparación con la simulación síncrona con retroalimentación guiada por el instructor en estudiantes de medicina de 4º curso. Nuestra hipótesis es que la retroalimentación guiada por el instructor conduce a un mejor aprendizaje que la retroalimentación automática. Métodos: se diseñó un estudio cuantitativo aleatorizado controlado paralelo utilizando la extensión CONSORT para estudios de simulación. Veinte estudiantes de medicina de 4º curso se dividieron en dos grupos. Un grupo realizó simulaciones virtuales con feedback guiado por el instructor y el otro trabajó de forma autónoma con feedback automático. Se administró una encuesta de puntuación de conocimientos antes y después de aplicar el paquete de intervención y una encuesta de percepción de utilidad. Se utilizó un análisis de varianza (ANOVA) de medidas repetidas de dos vías para comparar los cambios en el rendimiento. Resultados: los resultados del ANOVA de dos vías sobre el nivel de rendimiento no mostraron cambios significativos entre los grupos ni entre el primer y el tercer escenario (p = 0,428). El análisis del efecto principal simple no mostró diferencias significativas entre los grupos en la prueba posterior (p = 0,086) ni diferencias significativas después del tercer escenario en los grupos Síncrono (p = 0,001) y Asíncrono (p = 0,009). La mejora más destacable fue la de la razón normalizada internacional que contraindica la trombólisis (mejora del 70 %), seguida del fármaco de primera línea para la hipertensión y el valor de plaquetas que contraindica la trombólisis (mejora del 25 % para ambos). Conclusiones: no identificamos diferencias en los conocimientos sobre ictus adquiridos por los estudiantes mediante simulación virtual con feedback automatizado v/s guiado por el instructor. Los alumnos aprendieron elementos específicos relacionados con la seguridad de la administración de trombolíticos en pacientes con ictus.Item Diseño e implementación de OSCE para evaluar competencias de egreso en estudiantes de medicina en un consorcio de universidades chilenas(Sociedad Médica de Santiago, 2018) Behrens, Claudia; Morales, Verónica; Parra, Paula; Hurtado, Amelia; Fernández, Rosario; Giaconi, Elisa; Santelices, Lucía; Armijo, Soledad; Furman, Gail.Background: Outcomes-based education is a trend in medical education and its assessment is one of the main challenges. The Objective Structured Clinical Examination (OSCE) is one of the tools used to assess clinical competencies. Although Chilean medical schools have used OSCEs for 18 years, there is a vast variability in the way these examinations are administered. Aim: To design and implement an integrated OSCE to assess clinical competencies at the end of the medical program in Chilean medical schools, aiming to reduce variability between these schools. Material and Methods: Seven medical schools, supported by experts from the National Board of Medical Examiners, designed a 12 station OSCE to measure clinical outcomes at the end of the seventh year of medical training. Unlike traditional OSCEs, this new examination incorporated the assessment of clinical reasoning and communication skills, evaluated from patients’ perspective. Results: One hundred twenty-five volunteers took the same exam at five different venues. The internal consistency was 0.62. Following a compensatory approach, 85% of students passed the exam. Communication assessment showed poorer results than those reported in the literature. Conclusions: Among Chilean medical students, the assessment of clinical outcomes in a collaborative way, through a valid and reliable exam, is feasible. A consensus on how to teach and assess clinical reasoning across the medical curriculum is required. The assessment of students’ communication skills requires further development.