Publication:
Comparison of achievement in anamnesis skills in on-site and online formative Objective Structured Clinical Exam

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Introduction: anamnesis is an initial step of the clinical reasoning process, which is taught throughout interviews to real or simulated patients. Its evaluation through OSCEs is widely disseminated, and in the context of a pandemic, the OSCE was adapted to be administered online. Objective: to compare the levels of achievement in anamnesis skills of two cohorts of medical students in formative OSCEs of semiology in on-site and online modality. Methods: using a blueprint established in 2017 and implemented for three years, competencies were identified that could be trained and evaluated online in third-year medical students. Telesimulations were performed with role play for anamnesis ability. Guided by a tutor, each student participated in 10 telesimulated anamnesis with peer roleplay and one anamnesis with a simulated pacientent. All of it in groups of 6 students. A formative TeleOSCE was implemented, evaluating the same skills of the year 2019 in a face-to-face training instance. In 2019 and 2020, 92 and 91 students participated respectively. The students' performance was compared in three identical scenarios. Results: at the cough, acute diarrhea, and knee pain screening scenarios, students in the 2020 cohort performed better than those in the 2019 cohort (p<0,001). Conclusions: for the development of anamnesis skill in third-year medical students, telesimulationbased teaching allows students to demonstrate adequate performance on a practical assessment administered online via TeleOSCE.

Introducción: la anamnesis es parte inicial del proceso de razonamiento clínico y se enseña mediante entrevistas a pacientes reales o simulados. Su evaluación mediante OSCEs está ampliamente difundida y en contexto de pandemia, la enseñanza práctica y el OSCE se adaptaron para ser administrados en línea. Objetivo: comparar los niveles de logro en habilidades de anamnesis de dos cohortes de estudiantes de Medicina en OSCEs formativos de semiología en modalidad presencial y en línea. Métodos: utilizando un blueprint establecido el año 2017 e implementado por tres años, se identificaron las competencias susceptibles de ser entrenadas y evaluadas en línea en alumnos de tercer año de medicina. En el proceso de aprendizaje, se realizaron telesimulaciones para la habilidad de anamnesis. Guiados por un tutor, cada estudiante, en grupos de seis alumnos, participó en 10 anamnesis telesimuladas con role play entre pares o anamnesis con paciente entrenado. Se implementó un TeleOSCE formativo, evaluando las mismas competencias que el año 2019 en una instancia formativa presencial. El año 2019 y 2020 participaron 92 y 91 estudiantes respectivamente. Se comparó el desempeño de los estudiantes en tres estaciones idénticas. Resultados: en las estaciones de anamnesis de tos, diarrea aguda y gonalgia, los estudiantes de la cohorte 2020 se desempeñaron mejor que los de la cohorte 2019 (p<0,001). Conclusiones: para el desarrollo de la habilidad de anamnesis en estudiantes de Medicina de tercer año, la enseñanza basada en telesimulación permite que demuestren un desempeño adecuado en una evaluación práctica administrada en línea mediante TeleOSCE.

Description

Keywords

ECOE, TeleECOE, Simulación, Telesimulación, Paciente Estandarizado, Anamnesis, Destrezas Clinicas, OSCE, TeleOSCE, Simulation, Telesimulation, Standardized Patients, Clinical Skills

Citation

Jadue M, Munitiz P, Torres LM, Blacutt M, Armijo-Rivera S, Reyes EP. Comparison of achievement in anamnesis skills in on-site and online formative Objective Structured Clinical Exam. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias 2023; 2:427. https://doi.org/10.56294/sctconf2023427