Publication:
Developing clinical decision making in stroke through virtual online simulation: automated asynchronous or instructor-led synchronous feedback? A randomized controlled trial

dc.contributor.authorFuentes, Valentina
dc.contributor.authorPalominos, Javier
dc.contributor.authorPettersen, María
dc.contributor.authorCaro, Patricio
dc.contributor.authorNavia, Víctor
dc.contributor.authorHoppe, Arnold
dc.contributor.authorArmijo, Soledad
dc.contributor.authorMachuca, Felipe
dc.date.accessioned2024-06-04T20:39:09Z
dc.date.available2024-06-04T20:39:09Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractAim: to determine whether asynchronous virtual simulation with automatic feedback enhances learning about clinical decision-making in stroke compared with synchronous simulation with instructor-guided feedback in 4th-year medical students. We hypothesize that instructor-guided feedback drives better learning than automatic feedback. Methodology: a quantitative randomized controlled parallel study was designed using the CONSORT extension to simulation studies. Twenty 4th year undergraduate medical students were divided into two groups. One group performed virtual simulations with instructor-guided feedback, and the other worked autonomously with automatic feedback. We administered a knowledge score test survey before and after applying the intervention bundle and a usefulness perception survey. Two-way repeated measures analysis of variance (ANOVA) was used to compare changes in performance. Results: the results of the two-way ANOVA on the performance level showed no significant changes between groups and between the first and third scenarios (p=0,428). Analysis of the simple main effect showed no significant difference between groups in the post-test (p =0,086) and no significant difference after the third scenario in the Synchronous (p = 0,001) and Asynchronous (p = 0,009) groups. The most remarkable improvement was the International Normalized Ratio that contraindicates thrombolysis (70 % improvement), followed by the first-line drug for hypertension and the platelet value that contraindicates thrombolysis (25 % improvement for both). Conclusion: we did not identify differences in student stroke knowledge gained via virtual simulation with automated v/s instructor-guided feedback. The students learned specific elements linked to the safety of administering thrombolytics in patients with stroke. Objetivo: determinar si la simulación virtual asíncrona con retroalimentación automática mejora el aprendizaje sobre la toma de decisiones clínicas en el ictus en comparación con la simulación síncrona con retroalimentación guiada por el instructor en estudiantes de medicina de 4º curso. Nuestra hipótesis es que la retroalimentación guiada por el instructor conduce a un mejor aprendizaje que la retroalimentación automática. Métodos: se diseñó un estudio cuantitativo aleatorizado controlado paralelo utilizando la extensión CONSORT para estudios de simulación. Veinte estudiantes de medicina de 4º curso se dividieron en dos grupos. Un grupo realizó simulaciones virtuales con feedback guiado por el instructor y el otro trabajó de forma autónoma con feedback automático. Se administró una encuesta de puntuación de conocimientos antes y después de aplicar el paquete de intervención y una encuesta de percepción de utilidad. Se utilizó un análisis de varianza (ANOVA) de medidas repetidas de dos vías para comparar los cambios en el rendimiento. Resultados: los resultados del ANOVA de dos vías sobre el nivel de rendimiento no mostraron cambios significativos entre los grupos ni entre el primer y el tercer escenario (p = 0,428). El análisis del efecto principal simple no mostró diferencias significativas entre los grupos en la prueba posterior (p = 0,086) ni diferencias significativas después del tercer escenario en los grupos Síncrono (p = 0,001) y Asíncrono (p = 0,009). La mejora más destacable fue la de la razón normalizada internacional que contraindica la trombólisis (mejora del 70 %), seguida del fármaco de primera línea para la hipertensión y el valor de plaquetas que contraindica la trombólisis (mejora del 25 % para ambos). Conclusiones: no identificamos diferencias en los conocimientos sobre ictus adquiridos por los estudiantes mediante simulación virtual con feedback automatizado v/s guiado por el instructor. Los alumnos aprendieron elementos específicos relacionados con la seguridad de la administración de trombolíticos en pacientes con ictus.
dc.description.versionPublicada
dc.identifier.citationFuentes Lombardo, V., Palominos Salas, J., Pettersen Correa, M. A., Caro Guerra, P., Navia González, V., Hoppe, A., Armijo-Rivera, S., & Machuca-Contreras, F. (2023). Developing clinical decision making in stroke through virtual online simulation: automated asynchronous or instructor-led synchronous feedback? A randomized controlled trial. Salud, Ciencia y Tecnologia - Serie de Conferencias, 2, Artículo 428. https://doi.org/10.56294/sctconf2023428
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.56294/sctconf2023428
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11447/9029
dc.language.isoen
dc.subjectStroke
dc.subjectMedical Education
dc.subjectClinical Competence
dc.subjectSimulation Training
dc.subjectVirtual Simulation
dc.subjectFormative Feedback
dc.subjectAccidente Cerebrovascular
dc.subjectEducación Médica
dc.subjectCompetencia Clínica
dc.subjectEntrenamiento con Simulación
dc.subjectSimulación Virtual
dc.subjectRetroalimentación Formativa
dc.titleDeveloping clinical decision making in stroke through virtual online simulation: automated asynchronous or instructor-led synchronous feedback? A randomized controlled trial
dc.title.alternativeDesarrollo de la toma de decisiones clínicas en el ictus mediante simulación virtual en línea: ¿Feedback asíncrono automatizado o síncrono dirigido por un instructor? Un ensayo controlado aleatorizado
dc.typeArticle
dcterms.accessRightsAcceso Abierto
dcterms.sourceSerie de Conferencias, 2, Artículo 428
dspace.entity.typePublication

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