Publication:
Comparison of achievement in anamnesis skills in on-site and online formative Objective Structured Clinical Exam

dc.contributor.authorJadue, Mariana
dc.contributor.authorMunitiz, Pilar
dc.contributor.authorTorres, Luz
dc.contributor.authorBlacutt, Marcelo
dc.contributor.authorArmijo, Soledad
dc.contributor.authorReyes, Edison
dc.date.accessioned2024-06-05T15:04:56Z
dc.date.available2024-06-05T15:04:56Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractIntroduction: anamnesis is an initial step of the clinical reasoning process, which is taught throughout interviews to real or simulated patients. Its evaluation through OSCEs is widely disseminated, and in the context of a pandemic, the OSCE was adapted to be administered online. Objective: to compare the levels of achievement in anamnesis skills of two cohorts of medical students in formative OSCEs of semiology in on-site and online modality. Methods: using a blueprint established in 2017 and implemented for three years, competencies were identified that could be trained and evaluated online in third-year medical students. Telesimulations were performed with role play for anamnesis ability. Guided by a tutor, each student participated in 10 telesimulated anamnesis with peer roleplay and one anamnesis with a simulated pacientent. All of it in groups of 6 students. A formative TeleOSCE was implemented, evaluating the same skills of the year 2019 in a face-to-face training instance. In 2019 and 2020, 92 and 91 students participated respectively. The students' performance was compared in three identical scenarios. Results: at the cough, acute diarrhea, and knee pain screening scenarios, students in the 2020 cohort performed better than those in the 2019 cohort (p<0,001). Conclusions: for the development of anamnesis skill in third-year medical students, telesimulationbased teaching allows students to demonstrate adequate performance on a practical assessment administered online via TeleOSCE. Introducción: la anamnesis es parte inicial del proceso de razonamiento clínico y se enseña mediante entrevistas a pacientes reales o simulados. Su evaluación mediante OSCEs está ampliamente difundida y en contexto de pandemia, la enseñanza práctica y el OSCE se adaptaron para ser administrados en línea. Objetivo: comparar los niveles de logro en habilidades de anamnesis de dos cohortes de estudiantes de Medicina en OSCEs formativos de semiología en modalidad presencial y en línea. Métodos: utilizando un blueprint establecido el año 2017 e implementado por tres años, se identificaron las competencias susceptibles de ser entrenadas y evaluadas en línea en alumnos de tercer año de medicina. En el proceso de aprendizaje, se realizaron telesimulaciones para la habilidad de anamnesis. Guiados por un tutor, cada estudiante, en grupos de seis alumnos, participó en 10 anamnesis telesimuladas con role play entre pares o anamnesis con paciente entrenado. Se implementó un TeleOSCE formativo, evaluando las mismas competencias que el año 2019 en una instancia formativa presencial. El año 2019 y 2020 participaron 92 y 91 estudiantes respectivamente. Se comparó el desempeño de los estudiantes en tres estaciones idénticas. Resultados: en las estaciones de anamnesis de tos, diarrea aguda y gonalgia, los estudiantes de la cohorte 2020 se desempeñaron mejor que los de la cohorte 2019 (p<0,001). Conclusiones: para el desarrollo de la habilidad de anamnesis en estudiantes de Medicina de tercer año, la enseñanza basada en telesimulación permite que demuestren un desempeño adecuado en una evaluación práctica administrada en línea mediante TeleOSCE.
dc.description.versionPublicada
dc.identifier.citationJadue M, Munitiz P, Torres LM, Blacutt M, Armijo-Rivera S, Reyes EP. Comparison of achievement in anamnesis skills in on-site and online formative Objective Structured Clinical Exam. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias 2023; 2:427. https://doi.org/10.56294/sctconf2023427
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.56294/sctconf2023427
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11447/9038
dc.language.isoes
dc.subjectECOE
dc.subjectTeleECOE
dc.subjectSimulación
dc.subjectTelesimulación
dc.subjectPaciente Estandarizado
dc.subjectAnamnesis
dc.subjectDestrezas Clinicas
dc.subjectOSCE
dc.subjectTeleOSCE
dc.subjectSimulation
dc.subjectTelesimulation
dc.subjectStandardized Patients
dc.subjectClinical Skills
dc.titleComparison of achievement in anamnesis skills in on-site and online formative Objective Structured Clinical Exam
dc.title.alternativeComparación del logro en habilidades de anamnesis en Examen Clínico Objetivo Estructurado formativos presencial y en línea
dc.typeArticle
dcterms.accessRightsAcceso Abierto
dcterms.sourceSalud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias 2023; 2:427
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Comparison of achievement in anamnesis skills in on-site and online formative Objective Structured Clinical Exam.pdf
Size:
406.87 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Texto Completo
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
347 B
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: