Person:
Sibrian Díaz, Nairbis Desiree

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

Sibrian Díaz

First Name

Nairbis Desiree

Name

¿Qué estás buscando?



Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Publication
    Estrategias desinformativas sobre migración en Chile: encuadre de noticias falsas respecto a la movilidad humana
    (2023) Sibrian Díaz, Nairbis Desiree; Colmenares Mejías, Neida Josefina; Núñez Silva, Juan Carlos
    El objetivo es analizar la representación de la población migrante en desinformaciones identi-ficadas por 14 plataformas de fact-checking chilenas, entre 2018 y 2022. La muestra se caracte-riza según fechas, fuentes, medios, estrategias, frames y ejes discursivos, a través de un análisisde contenido, encuadre y discurso en 93 casos. Los resultados muestran que existe contenidoengañoso (42%) y fabricado (39%), con encuadre de derechos (33%) y seguridad (28%), juntoa ejes discursivos como “invasores” (34%), “delincuentes” (25%) e “ilegales” (23%). Asimismo,se constata que circulan en redes sociales (66%) y medios nacionales (27%), aumentado enperiodos electorales y siendo emitidas por supuestos testigos (31%), partidos políticos (20%),Gobierno e instituciones (18%). Esta investigación revela la confluencia de actores y discursosen la desinformación sobre migración en Chile, advirtiendo que podría tratarse de una estra-tegia generalizada de desincentivo a la movilidad humana que utiliza la falsedad como recurso
  • Publication
    Using a Social Robot to Aid Online Learning: Identifying Teachers’ Media and Digital Competencies, Barriers and Opportunities
    (2023) Rodríguez-Hidalgo, Carmina; Sibrian Díaz, Nairbis Desiree
    Although the benefits of using social robots to increase engagement and boost learning are well documented (Belpaeme et al. in Sci Robot 3, 2018 [1]), less is known regarding the competencies to effectively incorporate them as a tool in online education, with the challenges and benefits thereof. This paper investigates the implementation of social robots as a pedagogical tool to support educators during online learning. Based on (Ferrés and Piscitelli in Comunicar 38:75–82, 2012 [2]) framework of media and digital competencies for teachers, this study investigates these skills, and the barriers and opportunities presented for teachers when using a social robot for online distance education. By means of a thematic analysis of in-depth interviews with educators in Chile, we identified main media and digital skills: basic programming; managing information and digital data; designing interactive activities; and developing work teams. The main barriers and benefits encountered are also provided. We conclude by providing advice for practitioners and avenues for future research.