Browsing by Author "Caro, Patricio"
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Publication Developing clinical decision making in stroke through virtual online simulation: automated asynchronous or instructor-led synchronous feedback? A randomized controlled trial(2023) Fuentes, Valentina; Palominos, Javier; Pettersen, María; Caro, Patricio; Navia, Víctor; Hoppe, Arnold; Armijo, Soledad; Machuca, FelipeAim: to determine whether asynchronous virtual simulation with automatic feedback enhances learning about clinical decision-making in stroke compared with synchronous simulation with instructor-guided feedback in 4th-year medical students. We hypothesize that instructor-guided feedback drives better learning than automatic feedback. Methodology: a quantitative randomized controlled parallel study was designed using the CONSORT extension to simulation studies. Twenty 4th year undergraduate medical students were divided into two groups. One group performed virtual simulations with instructor-guided feedback, and the other worked autonomously with automatic feedback. We administered a knowledge score test survey before and after applying the intervention bundle and a usefulness perception survey. Two-way repeated measures analysis of variance (ANOVA) was used to compare changes in performance. Results: the results of the two-way ANOVA on the performance level showed no significant changes between groups and between the first and third scenarios (p=0,428). Analysis of the simple main effect showed no significant difference between groups in the post-test (p =0,086) and no significant difference after the third scenario in the Synchronous (p = 0,001) and Asynchronous (p = 0,009) groups. The most remarkable improvement was the International Normalized Ratio that contraindicates thrombolysis (70 % improvement), followed by the first-line drug for hypertension and the platelet value that contraindicates thrombolysis (25 % improvement for both). Conclusion: we did not identify differences in student stroke knowledge gained via virtual simulation with automated v/s instructor-guided feedback. The students learned specific elements linked to the safety of administering thrombolytics in patients with stroke. Objetivo: determinar si la simulación virtual asíncrona con retroalimentación automática mejora el aprendizaje sobre la toma de decisiones clínicas en el ictus en comparación con la simulación síncrona con retroalimentación guiada por el instructor en estudiantes de medicina de 4º curso. Nuestra hipótesis es que la retroalimentación guiada por el instructor conduce a un mejor aprendizaje que la retroalimentación automática. Métodos: se diseñó un estudio cuantitativo aleatorizado controlado paralelo utilizando la extensión CONSORT para estudios de simulación. Veinte estudiantes de medicina de 4º curso se dividieron en dos grupos. Un grupo realizó simulaciones virtuales con feedback guiado por el instructor y el otro trabajó de forma autónoma con feedback automático. Se administró una encuesta de puntuación de conocimientos antes y después de aplicar el paquete de intervención y una encuesta de percepción de utilidad. Se utilizó un análisis de varianza (ANOVA) de medidas repetidas de dos vías para comparar los cambios en el rendimiento. Resultados: los resultados del ANOVA de dos vías sobre el nivel de rendimiento no mostraron cambios significativos entre los grupos ni entre el primer y el tercer escenario (p = 0,428). El análisis del efecto principal simple no mostró diferencias significativas entre los grupos en la prueba posterior (p = 0,086) ni diferencias significativas después del tercer escenario en los grupos Síncrono (p = 0,001) y Asíncrono (p = 0,009). La mejora más destacable fue la de la razón normalizada internacional que contraindica la trombólisis (mejora del 70 %), seguida del fármaco de primera línea para la hipertensión y el valor de plaquetas que contraindica la trombólisis (mejora del 25 % para ambos). Conclusiones: no identificamos diferencias en los conocimientos sobre ictus adquiridos por los estudiantes mediante simulación virtual con feedback automatizado v/s guiado por el instructor. Los alumnos aprendieron elementos específicos relacionados con la seguridad de la administración de trombolíticos en pacientes con ictus.Item Posterolateral corner knee injuries: a narrative review(2021) Figueroa, Francisco; Figueroa, David; Putnis, Sven; Guiloff, Rodrigo; Caro, Patricio; Espregueira-Mendes, João; Clinica Alemana-Universidad del Desarrollo, Santiago, ChileLimited knowledge of the anatomy and biomechanics of the posterolateral corner (PLC) of the knee, coupled with poor patient outcomes with non-operative management, resulted in the PLC often being labelled as the ‘dark side’ of the knee. In the last two decades, extensive research has resulted in a better understanding of the anatomy and function of the PLC, and has led to the development of anatomic reconstructions that have resulted in improved patient outcomes. Despite considerable attention in the clinical orthopaedic literature (nearly 400 articles published in the last decade), a standardized algorithm for the diagnosis and treatment of the PLC is still lacking, and much controversy remains. Considering the literature review, there is not a reconstruction technique that clearly prevails over the others. As anatomic, biomechanical, and clinical knowledge of PLC injuries continues to progress, finding the balance between re-creating native anatomy and safely performing PLC reconstruction provides a big challenge. Treatment decisions should be made on a case-by-case basis.