Browsing by Author "Amenábar, Alejandra"
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Item 26 experiencias docentes en 1000 palabras(Ediciones Diseño UDD, 01/06/2019) Amenábar, Alejandra; Borrero, Ana María; Ferrari, Matías; Zamorano, Francisco; Contreras, Paulina; Brancoli, Bernardita; Ballivian, Margarita; Salazar, Mauricio; Opazo, FelipeLas estrategias y orientaciones recomendadas por Diseño UDD son una guía para promover aprendizajes auténticos, considerando la naturaleza de la disciplina, las competencias del Perfil de Egreso, los contenidos curriculares de la malla y las características de alumnos y docentes. Aunque se han definido 14 estrategias de enseñanza, estas no son las únicas que se pueden usar, ni es necesario usarlas todas. Unas se relacionan con las actividades propias del ejercicio profesional del diseño y otras, con las habilidades académicas propias del grado académico de licenciado. Estas son: clase expositiva; esquemas y organizadores gráficos; uso de imágenes y análisis formal; discusión guiada; salidas a terreno; estudio de casos; ejercicio práctico; bitácora; portafolio; presentación oral y/o de proyectos; ensayo; informe escrito; aprendizaje basado en investigación; y aprendizaje basado en problemas /proyectos / desafíos. Se presentan 19 adaptaciones de algunas de las estrategias de enseñanza-aprendizaje sugeridas. Cuatro de las restantes presentan “Plataformas de apoyo a la docencia”, a través del uso de tecnología, con el objetivo de facilitar el trabajo de los profesores. Por otro lado, también se incluyen “Experiencias docentes transversales” alineadas con los cinco sellos estratégicos de nuestra facultad (excelencia en formación en Diseño; investigación para el desarrollo y transferencia del conocimiento; vinculación con organizaciones públicas y privadas; conexión con el mundo; y fomento de la disciplina para el desarrollo del país), contenidos en el Plan de Desarrollo 2013-2018.Publication Advances in the Sustainable Development of Biobased Materials Using Plant and Animal Waste as Raw Materials: A Review(2024) SALAZAR SANDOVAL, SEBASTIAN ANDRES; Amenábar, Alejandra; Toledo, Ignacio; Silva, Nataly; Contreras, PaulinaThere is substantial concern about critical environmental problems related to waste in production sectors such as textile, construction, and packaging. The materials ascribed to the sector’s unsustainability are primarily fabrics, plastic, and hazardous solvents, making developing new biobased materials imperative. As such, various strategies have been investigated to convert and recycle waste and give them commercial value via the manufacture of biobased materials. This review discusses the various types of raw materials as sources to develop new biobased materials that could promote the transition toward sustainability. According to the literature, the functional qualities of biobased materials are comparable to those of synthetic materials. Raw material sources such as biomass, derived from plant and animal-based waste, are attractive due to their low cost, abundance, and biodegradability. The manufacture of biomaterials, as well as their characterization and performance, are also discussed. Further, this review will offer a comprehensive view of the potential applicability and current commercial applications of the developed biobased materials in relevant areas such as packaging, construction, textile, and wastewater remediation. This could be a potential field of research to address the environmental challenges posed by the continuous growth of the global population.Item Bentos: Biocerámica de erizos de mar(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2023) Castillo Clericus, José Pablo; Amenábar, Alejandra; Contreras Correa, PaulinaThis project aims to address the issue of waste generated by the sea urchin industry in our country, while also raising awareness about the potential of viewing design processes as a methodology capable of contributing sustainable cycles to traditional linear production processes. It also seeks to highlight the importance of artisanal fishing in our country and its role in maintaining the balance of underwater ecosystems. Thus, the question arises: Is it feasible to develop a biobased material from the shells and spines discarded by the sea urchin industry in Chile? Despite the sea urchin industry representing approximately 50% of global exports each year and being considered one of the most prolific in the world, it receives limited attention in Chile. The current focus on environmental issues and the need to explore new economic approaches have led designers to create innovative materials and establish cyclical processes in a context where linear production methods were prevalent. The goal is to contribute to the field of design by developing a biomaterial based on Calcium Carbonate obtained from the waste of this industry, which can be used as a component in various industriesItem Con la urgencia del ahora / With the urgency of today(Universidad del Desarrollo: Facultad de Diseño, 2021) Amenábar, AlejandraIt is time to use our tools, our creativity and our particular way of thinking, doing and creating, to propose innovative answers to the complex problems that surround us. The invitation is to integrate design thinking into the resolution of global challenges. We propose these pages to start that urgent conversation. Time is running out. And the minute to add creatives into the team is todayItem De la cultura de la innovación a la innovación de la cultura(Universidad del Desarrollo: Facultad de Diseño, 01/08/2019) Amenábar, Alejandra¿Por qué una revista de innovación se interesa por el patrimonio y por qué una disciplina que se desarrolla al ritmo de los avances tecnológicos mira hacia el pasado? Mirado a la ligera, esta cuarta edición de nuestra revista podría parecer una contradicción a los fundamentos de Base, pero es precisamente debido a los vertiginosos cambios sociales, tecnológicos y culturales que se hace necesario volver la mirada hacia el pasado para observarlo con los ojos de hoy, pero también con los ojos imaginarios del futuro. Why is an innovation magazine interested in heritage and why does a discipline that develops at the pace of technological progress look back at the past? At a slight glimpse, this fourth edition of our magazine might seem a contradiction to the fundamentals of Base, but it is precisely due to the rapid social, technological and cultural changes, that it is necessary to look back at the past with the eyes of today, but also with the imaginary eyes of the future.Item Desafiando lo establecido: transformando la forma de enseñar(01/08/2014) Amenábar, AlejandraItem Design educators in the 21st century: Applying The Compass methodology to prepare future designers as changemakers in a culture of resilience.(2021) Cortés, Catalina; Amenábar, AlejandraDesign education faces new challenges due to the growing globalization, dynamism of markets, the development of technology and high levels of complexity in various systems. The Circular Economy has been proposed as a restoration concept that implies reusing materials, using renewable energies and reducing waste. Designers have the opportunity of leading sustainable innovation by considering the long-term implications of their actions. Design educators should focus on teaching future designers to think critically to fulfil the responsibility of designing a sustainable world. Nineteen instructors at our design school were certified by The Index Project® to teach the Compass® methodology. This paper describes major takeaways self-reported by the participating instructors through the final article assignment delivered to Index. Findings from each article were classified and compared using a matrix to determine common and individual discoveries. Data analysis enabled us to identify successful aspects of the methodology when applied to the variety of cases and areas of improvement for future development. The Compass proved to be a flexible frame of action to organize, structure and manage the design process. The fundamental aspect valued by instructors and students is the focus of the method on maintaining coherence between FORM, IMPACT and CONTEXT throughout the design projects.Item Diseño Responde: de la adversidad a la creatividad en Latinoamérica / Diseño Responde: From adversity to creativity in Latin America(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2021) Amenábar, AlejandraNo one on the planet has been indifferent to this pandemic that has caused a profound shock to people, societies and economies. Governments, international organizations, companies and institutions of all kinds have changed the way they operate.The pandemic has forced us to redefine our plans, pushing us tobe more creative, more connected and coordinated; both to learn from the experiences of others and to collaborate. And it is at this point that adversity looms as an opportunity for Latin America, due to the creative capacity of Latin Americans, which has been recognized by the IDB in its publication “Orange Economy,Innovations you didn't know were from Latin America and the Caribbean” (2017). According to the international organization, the natural and cultural diversity that the region possesses can become a source of creativity, growth and human development. It is therefore necessary to make this talent visible as a valuable asset that allows us to compete in global markets, to generate more employment and development in the countries that make up the region. If we manage to direct this creativity well, changes can be generated. Big changes. New industries and new ventures that can contribute to enhance regional identity and become important engines of the economy, demonstrating that by delivering added value, better returns are obtained and greater wealth is generated. Because creativity generates value and wealth, Jobs and social impact (IDB, 2018). That is why it is important to increase the incentives and efforts that make this reality possible. With this aim, the First Latin American Index Award UDDChallenge was born, an international competition with the aim of stimulating local creativity and project our young people as changemakers, positioning design as the central axis of their proposals..Item Los últimos murmullos de una etnia: rescate de la identidad visual del pueblo Yagán a través de la sistematización de sus trazos a partir de fotografías recopiladas(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2023) Gubbins Zañartu, María Carolina; Amenábar, Alejandra; Contreras Correa, PaulinaItem Otros ojos: rescatando las riquezas ocultas. Plataforma de aprendizaje intergeneracional, una herramienta para contribuir a ampliar la frontera de la escuela mediante la recopilación de relatos de los adultos mayores desde los ojos de los niños(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2022) Garrido, Pía; Amenábar, AlejandraLas brechas de aprendizaje en el sistema escolar chileno requieren de la atención de los distintos actores de la sociedad, disminuirlas y aumentar las herramientas disponibles para los establecimientos educacionales resulta una prioridad. Éstas en materia de escritura resultan preocupantes, los estudiantes de sectores más vulnerables no logran producir textos con sentido viendo disminuidas sus posibilidades de comunicación. El propósito de este estudio cualitativo, describe y descubre las potenciales relaciones entre la escuela, los adultos mayores y niños, como oportunidades de aprendizaje informal que permitirían recoger la historia local a partir de la transmisión histórica que pueden realizar los adultos mayores a los alumnos de tercero a quinto básico. Se revisarán en este proyecto los elementos que permiten la vinculación entre niños de 8 a 11 años con sus personas mayores significativas y la potencial construcción del sentido de pertinencia de la escuela y su vinculación con el Currículum Nacional a través de la escritura. Proponiendo como solución, que “Otros Ojos” propicie un proceso de captura de los tesoros orales para alimentar el banco de datos de información y curiosidad de los estudiantes, que permita la construcción progresiva de los perfiles de información territorial que dé cuenta de los vestigios y trazas históricas que poseen los adultos de 60 años o más y las transmisiones que se realizarán a los estudiantes, como aquellas características, intereses y temores que inmovilizan o alientan a los niños participantes de la red.Item Paula Daza: “El futuro de la salud pública es con la interdisciplina y escuchando a las comunidades” / Paula Daza: “The future of public health lies in interdisciplinarity and listening to communities”(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2023-12) Amenábar, Alejandra; Bravo, Ursula; Montes, FranciscaCon una extensa carrera profesional ligada al área de la salud pública, privada y la academia, y gracias al éxito de su gestión en el combate de la pandemia de covid-19 en Chile, en su rol de subsecretaria de Salud Pública, la doctora Paula Daza Narbona, médica cirujana y pediatra, se ha consolidado como una voz autorizada en esta materia. Ahora, en su más reciente desafío profesional, lidera el Centro de Políticas Públicas e Innovación en Salud de la Universidad del Desarrollo (CIPS), en el cual se impulsan iniciativas que involucren la articulación entre Estado, el sector privado y la academia, para contribuir al mejoramiento de políticas públicas de salud. Hoy, desde su nuevo cargo, mira en retrospectiva cómo ejerció su labor en los momentos más complejos de la crisis sanitaria y saca conclusiones de lo vivido; aprendizajes que serán vitales para enfrentar los desafíos del presente y futuro de nuestro país en materia de salud. Dr Paula Daza Narbona is a highly experienced public and private health and academia professional. Her successful management of the COVID-19 pandemic in Chile as the Undersecretary of Public Health has made her a trusted authority. Narbona, a surgeon and paediatrician, is now leading the Centre for Public Policy and Innovation in Health at Universidad del Desarrollo (CIPS). Her role involves facilitating collaborations between the State, the private sector, and academia to advance and improve public health policies and initiatives. Today, from her new position, she reflects on and evaluates how we navigated through the most challenging moments of the health crisis and extracts valuable insights from her experience. These lessons will prove crucial in tackling the current and future health challenges of our nation.Item RedBíos UDD: Diseño e Innovación Sostenible para el Biobío / RedBíos UDD: Sustainable Design and Innovation for Biobío(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2021) Contreras, Paulina; Amenábar, Alejandra; Godoy, Alex; Toledo, Ignacio; Espinoza, Germán; Reyes, Daniela; Moreno, Ángeles; Despósito, Francisco del; Lobos, ValeriaThis article seeks to disseminate the Redbíos UDD Program, created in january 2021 by the Research Directorate of the Design School of Universidad del Desarrollo, in collaboration with the Index Project, MADIS and CISGER, and funded by the Innovation Fund for Competitiveness of the Regional Government of Biobío. Redbíos UDD aims to generate knowledge on sustainable design and innovation from a regional perspective to: a) strengthen local leadership, b) promote actions for sustainable innovation and c) strengthen the links between the state, academia, business,the environment and society, in order to address the challenges of the regional development strategy (ERD) 2030 and contribute to the sustainable development of the region.Item Tidem. Transferencia, Innovación, Diseño, Empresa: Memoria 2020-2022(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2022) Contreras, Paulina; Amenábar, Alejandra; Serey, Tomás; Toledo, Ignacio; Díaz, HernánItem Trazando el futuro del Diseño y su impacto en el bienestar global / Charting the future of Design and its impact on global welfare(Universidad del Desarrollo. Facultad de Diseño, 2023-12) Amenábar, AlejandraEn 2022, la Organización Mundial de la Salud (OMS) estimó que cerca de 15 millones de personas fallecieron por la crisis sanitaria de nuestro planeta, innegablemente, este fenómeno generó conciencia sobre la fragilidad del ser humano en cuanto a su salud física y mental. A pesar de que vivimos años de grandes incertidumbres, debíamos volver a lo cotidiano -a la rutina, al convivir y al sociabilizar- pero poniendo en práctica las lecciones aprendidas; una de ellas, y en la que el diseño tiene un rol fundamental, han sido las necesidades urgentes en salud y la promoción de una mejor calidad de vida para todos. Es por esto que, a fines de 2021 invitamos a académicos y profesionales del ámbito del diseño, la psicología y la salud a trabajar en artículos que exploraran teórica y empíricamente, desafíos y oportunidades, respondiendo a la pregunta: ¿De qué manera el Diseño puede proporcionar respuestas que mejoren la salud, el bienestar y la calidad de vida de las personas? In the year 2022, the World Health Organisation (WHO) estimated that around 15 million people died directly or indirectly due to the health crisis that our planet experienced. This phenomenon undeniably raised awareness of the fragility of human beings in terms of their physical and mental health. Despite experiencing immense uncertainty, we eventually had to return to our daily routines and socialise with others. However, we must apply the lessons learned during this time, especially regarding health and improving everyone's quality of life. Design plays a crucial role in meeting these urgent needs. At the end of 2021, we invited experts from design, psychology, and health to collaborate on papers exploring challenges and opportunities related to answering a specific question: How can Design provide answers that improve people's health, wellbeing and quality of life?