Person: Cobo-Rendón, Rubia
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
Cobo-Rendón
First Name
Rubia
Name
2 results
¿Qué estás buscando?
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
Publication Factors associated with victimization and perpetration of sexual aggression in Chilean university students(2023) Hernández-Romero, Hebe; Rincon, Paulina; López-Angulo, Yaranay; Cobo-Rendón, Rubia; Siprian Castro-Alzate, ElvisIntroduction: Sexual aggression is a type of violence considered a public health problem that can affect people at any time of their lives. This investigation had three objectives: 1) to know the prevalence of victimization and perpetration of sexual aggression and its subtypes in the Chilean university context, 2) to identify the association of sex on the prevalence of victimization and perpetration of sexual aggression and its subtypes, and 3) to identify the association of alcohol consumption and victim-perpetrator relationship in the subtypes of victimization and perpetration of sexual aggression based on sex. Materials and methods: Descriptive cross-sectional study, with a sample of 1728 students (65.3% women) with a median age of 22 years. Results: 42.6% and 8.3% of the students reported at least one incident of victimization and perpetration of sexual aggression respectively in the last 12 months; an association of sex with the victimization of sexual aggression χ2 (1, N = 1728) = 101,425, p < .001 and its subtypes was identified; no sex association was identified with the perpetration of sexual aggression, but with sexual coercion χ2 (1, N = 1728) = 5,122, p < .05. In the case of alcohol consumption and victim-perpetrator relationship, they were associated with some subtypes of victimization and perpetration of sexual aggression. Conclusion: the findings contribute to the estimation of the magnitude of sexual aggression and associated factors in the university context, which should be explored in depth in order to create preventive programs for victimization and perpetration of sexual aggression.Publication Explorando el bienestar estudiantil: El impacto de la percepción de autonomía en estudiantes de Psicología(2024) Cobo-Rendón, Rubia; López-Angulo, Yaranay; Sáez-Delgado, Fabiola; Mella-Norambuena, JavierEl tránsito a la universidad implica en los estudiantes asumir una mayor autonomía en sus decisiones, roles y responsabilidades. El objetivo del presente trabajo fue describir los perfiles de bienestar en estudiantes universitarios de Psicología para evaluar la capacidad predictiva de la percepción de la autonomía en las dimensiones del bienestar en estudiantes universitarios de Psicología. Se empleó un diseño descriptivo, asociativo de tipo predictivo, con participación de 202 estudiantes (Mujeres=170; Hombres=32; edad M=19.0; DE=1.77). Los instrumentos empleados fueron el PERMA-Profiler para la evaluación del bienestar y el cuestionario de Autorregulación del Aprendizaje para la evaluación de la percepción de autonomía. Como resultado, sobre el 40% de los estudiantes reportaron de acuerdo con el baremo del PERMA-Profiler vivenciar alta frecuencia de emociones positivas, compromiso, relaciones positivas y propósito. Se identificaron correlaciones positivas y significativas entre las dimensiones del bienestar y la percepción de autonomía. El modelo de regresión evidenció que la autonomía explica el 11% del bienestar, F(1,201) = 26.194, P<0.01. Mayores niveles de autonomía del estudiante incrementarían su bienestar. En conclusión, los hallazgos encontrados respaldan los postulados de la Teoría de la Autodeterminación, sosteniendo que satisfacer las necesidades psicológicas fundamentales (autonomía, competencia y relaciones) conduce a un mayor bienestar.