Browsing by Author "Romani, Gianni"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Determinants of early internationalization of new firms: the case of Chile(2014) Amorós, José Ernesto; Basco, Rodrigo; Romani, GianniItem Global Entrepreneurship Monitor: Mujeres y actividad emprendedora en Chile 2017(Universidad del Desarrollo, 2017) Mandakovic, Vesna; Romani, Gianni; Santander, Paulina; Serey, Tomás; Soria, KarlaSegún datos del reporte GEM Mujer 2017, el porcentaje de emprendedoras con negocios en fases iniciales es de 19,6%, mientras que en 2005 eran 8%, es decir las mujeres que lideran emprendimientos en etapas iniciales en Chile se duplican en el transcurso de una década. En una senda similar, también se destaca lo que ha ocurrido en la Encuesta Nacional de Expertos (NES), pues al preguntar si hombres y mujeres están igualmente expuestos a buenas oportunidades para comenzar un negocio o empresa, se observa que ha aumentado de manera considerable el porcentaje de expertas que manifiestan estar de acuerdo con esa afirmación, ya que hace diez años un 20% de las mujeres consultadas consideraban que existía igualdad de oportunidades, mientras que en la actualidad esa visión representa al 55% de las expertas.Item Global Entrepreneurship Monitor: Mujeres y actividad emprendedora en Chile 2019(Universidad del Desarrollo, 2020) Guerrero, Maribel; Serey, Tomás; Ibáñez, María José; Romani, Gianni; Fernández, CristóbalDesde la perspectiva de género, tanto hombres como mujeres entre 18 y 64 años poseen las capacidades necesarias para emprender. Por tanto, las diferencias individuales las determina la valoración social hacia el emprendimiento y las condiciones del contexto. A medida que se avanza el proceso emprendedor, el porcentaje de emprendedores y emprendedoras involucrados en iniciativas nuevas y establecidas disminuyen. Por lo tanto, la brecha de género se mantiene. La mayoría de las personas expertas tiene una valoración positiva respecto a que el emprendimiento es una ocupación aceptada socialmente para las mujeres chilenas.Item Informal Investors in Chile: An Exploratory Study from a Gender Perspective(2012) Romani, Gianni; Atienza, Miguel; Amorós, José ErnestoInformal investment represents one of the main sources to finance early-stage new ventures. Despite the progressive participation of women in informal investment, little is known about the characteristics of female informal investors, especially in developing countries. This study examines the gender differences of a sample of 613 informal investors in Chile. To this end we used the database from the Global Entrepreneurship Monitor Chile 2007-2008 and applied tests of differences in proportions and means for independent samples. The results show that there are significant gender differences in some socio-demographic variables, like education and work status, and also in the perception of good opportunities and the fear to failure. Additionally, women invest smaller amounts and expect lower returns than men do. Finally, women invest more than men in close family. Policy implications of these results are discussed.Item The development of business angel networks in Latin American countries: the case of Chile(01/05/2013) Romani, Gianni; Atienza, Miguel; Amorós, José ErnestoThis article analyses the recent development of business angel networks (BANs) in Chile, in order to understand the limitations of the current public policies to encourage informal venture capital and especially the BANs. We describe the evolution of this policy and apply a semi-structured interview to managers of Chilean BANs. The poor results in total investments in the case of Chilean BANs allow us to understand how government programmes exclusively oriented towards the supply of the informal venture capital market are insufficient to promote the dynamism of this industry. It is necessary to implement articulated programmes both from the supply and demand side, accompanied by the continuous evaluation of their results