Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Español
  • Português do Brasil
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  • English
  • Español
  • Português do Brasil
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Moreno, Antonia"

Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Estrategias de gestión emocional en profesionales de enfermería: Una revisión de la evidencia en entornos hospitalarios
    (2025) Colilef, Eduardo; Moreno, Antonia; Álvarez, María; Rojas, Maximiliano; Gironés, Antonia
    La práctica de enfermería en contextos hospitalarios conlleva una alta carga emocional derivada del contacto con el sufrimiento, muerte, presión institucional y exigencias del sistema sanitario. Estos factores se intensificaron durante la pandemia por COVID-19, incrementando el riesgo de burnout y deterioro del bienestar psicológico del personal de enfermería. Objetivo: Analizar la evidencia disponible sobre estrategias de gestión emocional implementadas por profesionales de enfermería en contextos hospitalarios. Metodología: Búsqueda sistemática en las bases de datos PubMed y SciELO, utilizando términos MeSH como emotional regulation, hospital care, nurse y emotional stress. Se seleccionaron 20 artículos publicados entre 2020 y 2025 que cumplieron criterios de inclusión y rigor metodológico. Resultado: La carga emocional en enfermería es de origen multifactorial, influenciada por la sobrecarga laboral, la exposición a la muerte, los turnos rotativos y el escaso apoyo institucional. Se identificaron estrategias de intervención en tres niveles: individual (mindfulness, respiración consciente, yoga), grupal (apoyo entre colegas, Death Cafés) e institucional (programas como WISER, WELL-B y Mind Management Skills for Life). Discusión: Los hallazgos evidencian la necesidad de integrar la gestión emocional como una competencia profesional esencial. Las estrategias individuales son efectivas cuando se sustentan en una cultura institucional de apoyo y bienestar. Se observa escasa evidencia latinoamericana y heterogeneidad cultural en la implementación de programas. Conclusión: La gestión emocional no debe depender únicamente del autocuidado individual, sino integrarse como parte de políticas institucionales sostenibles y culturalmente pertinentes al contexto intrahospitalario, favoreciendo entornos laborales saludables y su incorporación en la formación profesional. Introduction: Nursing practice in hospital settings entails a high emotional burden resulting from constant exposure to suffering, death, institutional pressure, and the demands of the healthcare system. These factors intensified during the COVID-19 pandemic, increasing the risk of burnout and the deterioration of nurses’ psychological well-being. Objective: This literature review aimed to analyze the available evidence on emotional management strategies implemented by nursing professionals in hospital contexts. Methodology: A systematic search was conducted in the PubMed and SciELO databases using MeSH terms such as emotional regulation, hospital care, nurse, and emotional stress. Twenty articles published between 2020 and 2025 that met the inclusion criteria and methodological rigor were selected. Result: The studies show that emotional burden in nursing is multifactorial, influenced by work overload, exposure to death, rotating shifts, and limited institutional support. Intervention strategies were identified at three levels: individual (mindfulness, conscious breathing, yoga), group (peer support, Death Cafés), and institutional (programs such as WISER, WELL-B, and Mind Management Skills for Life). Discussion: Findings highlight the need to integrate emotional management as an essential professional competency. Individual strategies are most effective when supported by an institutional culture of well-being and emotional support. There is limited Latin American evidence and notable cultural heterogeneity in the implementation of these programs. Conclusion: Emotional management should not rely solely on individual self-care but must be integrated into sustainable and culturally appropriate institutional policies within hospital settings, fostering healthy work environments and promoting its inclusion in professional nursing education.

Santiago

Av. La Plaza Nº 680, Las Condes

Concepción

Ainavillo Nº 456, Concepción

Logo Universidad del Desarrollo

Implementado por OpenGeek Services