Browsing by Author "Mella, Sandra"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Effects of active meditation on physical and psycho-emotional stress indicators in Chilean health sciences students. A pilot study(2020) Morrison, Rodolfo; Paz-Díaz, Carmen; Gutiérrez, Pamela; Frías, Carla; Espinosa, Alejandra; Soto, Paula; González, Alejandra; Mella, Sandra; López, IgnacioIntroducción. Las múltiples exigencias académicas a las que los estudiantes universitarios se enfrentan les generan altos niveles de estrés; si bien el estrés puede ayudarles a afrontar tales exigencias, en muchos casos este puede causarles diversos problemas de salud. Objetivo. Evaluar si la implementación de la meditación activa en la rutina diaria de estudiantes universitarios de las ciencias de la salud tiene un efecto en sus indicadores físicos y psicoemocionales. Materiales y métodos. Estudio piloto exploratorio y cuantitativo realizado en una muestra de 22 estudiantes universitarios que aceptaron participar en un curso electivo de meditación activa de 3 meses (18 sesiones). A los participantes se les solicitó diligenciar el Cuestionario de Percepción Global de Estado (CPGE) ex ante y ex post al curso. Resultados. 18 participantes completaron el CPGE ex ante y ex post, pero solo 16 fueron válidos para el procesamiento de datos. La mayoría de los estudiantes reportó una mejora respecto a su percepción sobre cómo enfrentar diferentes situaciones estresantes luego de completar el curso, por ejemplo, el 87.5% manifestó permanecer en un estado de relajación en situaciones estresantes; el 81%, una disminución del agotamiento mental, y el 81%, un mejor manejo de las situaciones estresantes. Conclusiones. La incorporación de la meditación activa en la rutina diaria de estos estudiantes disminuyó sus indicadores físicos y psicoemocionales de estrés, por lo que es necesario realizar nuevos estudios con muestras más grandes que permitan confirmar el efecto positivo de este tipo de cursos en la salud de los estudiantes universitarios, lo que sin duda repercutirá en un mejor rendimiento académico producto de un mejor estado mental.Publication Effects of Occupational Therapy Program Based on Active Meditation on Hair Cortisol Levels in Undergraduate Healthcare Students(2022) Espinosa, Alejandra; Morrison, Rodolfo; Diego Gonzalez, Diego; Jamardo, Juan; Fortuna, Federico; Díaz, Carmen-Paz; Gutiérrez, Pamela; Frías, Carla; Soto, Paula; González, Alejandra; Mella, Sandra; Fabre, BibianaContext. Meditation incorporation helps to fight against disorders such as depression, stress, and anxiety. Specifically, few studies have studied Osho’s Active Meditation on young people, but observed evidence using passive meditation shows that it could improve stress well-management, emotional control, and other mental unhealthy conditions. Goal. The present study pointed to evaluate the results of an occupational therapy program centered on active meditation on hair cortisol concentration in a sample of undergraduate healthcare students. Methods. Undergraduate students from the University of Chile’s health careers were divided at random into control () and treated groups (). The treated group participated in an active meditation program once a week for three months. This treatment included different techniques such as Chakra Sounds, Nataraj, Mandala, Kundalini, Devavani, Gourishankar, and Nadabrahma. Hair samples were taken before and after the treatment period to measure cortisol. Results. The control group increased cortisol level pg/mg compared with initial levels. The treated group shows a decrease of initial cortisol values in pg/mg after meditation protocol application. Conclusions. Blending active meditation in students’ daily routine through occupational therapy intervention might prevent undergraduate students’ stress in healthcare careers.