Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Español
  • Português do Brasil
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  • English
  • Español
  • Português do Brasil
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Medina, Franco"

Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Evaluación de las propiedades psicométricas de la Escala de Ansiedad Perinatal en una muestra de madres en Chile.
    (2022) Coo, Soledad; Medina, Franco; García, María Ignacia; Pérez Ewert, J. Carola
    Antecedentes y objetivo: Las dificultades de salud mental materna durante el periodo perinatal son prevalentes y tienen graves consecuencias para las madres y sus bebés. Las iniciativas de pesquisa temprana se han centrado en la sintomatología depresiva y han puesto menor atención a los síntomas de ansiedad, pese a su alta prevalencia. Uno de los factores que contribuye a la escasez de protocolos para la pesquisa de sintomatología ansiosa es la falta de instrumentos validados para tal fin. El objetivo de esta investigación fue evaluar la estructura factorial, validez concurrente y confiabilidad de la Escala de Ansiedad Perinatal, desarrollada para facilitar la pesquisa de sintomatología ansiosa en mujeres embarazadas y puérperas. Participantes y métodos: Las participantes fueron 265 mujeres, 138 de las cuales fueron evaluadas durante el tercer trimestre de gestación y 127, a los 3 meses postparto. La estructura factorial del instrumento fue analizada mediante un Análisis Factorial Exploratorio, el número de factores se definió con el test MAP de Velicer. Resultados: Se obtuvo una solución de cuatro factores con algunas diferencias en relación a la escala original. Se observó una alta consistencia interna para las subescalas del instrumento y para el puntaje global, además de una adecuada validez concurrente y confiabilidad test-retest. Conclusiones: Se concluye que la versión en español de la Escala de Ansiedad Perinatal posee características psicométricas adecuadas para su uso en Chile. Futuros estudios son requeridos para evaluar la validez de este instrumento en otros contextos latinoamericanos.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Hydrocortisone decreases metacognitive efciency independent of perceived stress
    (2020) Reyes, Gabriel; Vivanco-Carlevari, Anastassia; Medina, Franco; Manosalva, Carolina; Gardelle, Vincent de; Silva, Jaime R.; Sackur, Jérôme
    It is well established that acute stress produces negative effects on high level cognitive functions. However, these effects could be due to the physiological components of the stress response (among which cortisol secretion is prominent), to its psychological concomitants (the thoughts generated by the stressor) or to any combination of those. Our study shows for the first time that the typical cortisol response to stress is sufficient to impair metacognition, that is the ability to monitor one’s own performance in a task. In a pharmacological protocol, we administered either 20 mg hydrocortisone or placebo to 46 male participants, and measured their subjective perception of stress, their performance in a perceptual task, and their metacognitive ability. We found that hydrocortisone selectively impaired metacognitive ability, without affecting task performance or creating a subjective state of stress. In other words, the single physiological response of stress produces a net effect on metacognition. These results inform our basic understanding of the physiological bases of metacognition. They are also relevant for applied or clinical research about situations involving stress, anxiety, depression, or simply cortisol use.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    La ciencia de las emociones. Una introducción contemporánea
    (Universidad del Desarrollo. Facultad de Psicología. IBEM, 2024) Castro, Martín; González, Constanza; Valdés, Tania; Medina, Franco; Silva, Jaime
    Las emociones son reacciones conscientes con cambios fisiológicos y conductuales, dirigidas a objetivos específicos. El Modelo Modal de Emociones de James Gross describe cuatro fases en la generación de emociones: situación, atención, evaluación y respuesta, subrayando la regulación emocional. Terapias como la Terapia de Regulación Emocional (TRE) y la Terapia Enfocada en las Emociones (TEE) aplican conocimientos sobre emociones para tratar ansiedad y depresión, mostrando eficacia clínica.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    La ciencia del estrés: Una introducción a los conceptos científicos básicos
    (Universidad del Desarrollo. Facultad de Psicología. IBEM, 2024) Medina, Franco; González, Constanza; Silva, Jaime
    El estrés psicológico ocurre cuando las demandas percibidas de una situación superan los recursos percibidos para afrontarlas, lo que resulta en una respuesta psicofisiológica que prepara al cuerpo para enfrentar la amenaza. Existen diferencias en cuanto a cómo los individuos perciben y responden a las situaciones estresantes. El estrés no siempre es negativo, cuando este se presenta de forma aguda y con una intensidad moderada, puede fomentar un afrontamiento adaptativo y efectivo de los desafíos del entorno. Sin embargo, cuando el estrés se cronifica o se vuelve muy intenso, puede tener efectos perjudiciales para el organismo, afectando la salud física y mental. Cuando el estrés se vuelve abrumador y afecta negativamente diversas áreas de la vida, es recomendable buscar ayuda profesional. Además, adoptar hábitos de vida saludables puede mejorar el manejo del estrés y prevenir las complicaciones asociadas a este.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    The role of interpersonal emotional regulation on maternal mental health
    (2020) Coo, Soledad; García, Maria Ignacia; Prieto, Fernanda; Medina, Franco
    Purpose: Symptoms of depression and anxiety during the perinatal period have a negative impact on mothers and their developing children. A significant body of research has demonstrated an association between mental health and both individual and interpersonal emotion regulation. Yet, this association has not been studied during the perinatal period. The aim of this study was to explore the association between emotion regulation, maternal mental health, and interpersonal emotion regulation during the transition to motherhood in a sample of Chilean women. Methods: Women in their third trimester of pregnancy (n = 253) provided self-reports of emotion regulation and symptoms of depression and anxiety during pregnancy and three months postpartum. Additional self-reports of interpersonal emotion regulation were obtained from individuals who were identified as social support persons by these women. Results: Maternal emotion regulation contributed to maternal symptoms of depression and anxiety during pregnancy and after childbirth. The association between emotion regulation and maternal mental health was moderated by specific interpersonal emotion regulation strategies reported by the participant’s social support persons. Strategies including modulating the emotional response, situation modification, attentional deployment and cognitive change, modified the association between poor regulation strategies and anxiety symptoms. Also, an infrequent use of these interpersonal emotion regulation strategies strengthened the association between these maternal emotional regulation difficulties and anxiety symptoms. Conclusion: Our findings suggest that interpersonal emotional regulation strategies impact the association of maternal emotional regulation strategies and maternal emotional wellbeing.

Santiago

Av. La Plaza Nº 680, Las Condes

Concepción

Ainavillo Nº 456, Concepción

Logo Universidad del Desarrollo

Implementado por OpenGeek Services